Annons

Bra betyg för Saabs ödesmodell

Tro mig, ingenjörerna på Saab är mycket stolta, men också mycket spända. Saab 9-4X är en bra bil men det är inte säkert att det räcker med tanke på frågetecknen kring varumärket och konkurrensen med 13 suvar på dussinet.

Under strecket
Publicerad

Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

Foto: CHARLES MAGEEBild 1 av 6

Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

Foto: CHARLES MAGEEBild 2 av 6

Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

Foto: CHARLES MAGEEBild 3 av 6

Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

Foto: CHARLES MAGEEBild 4 av 6

Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

Foto: CHARLES MAGEEBild 5 av 6

Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

Foto: SAABBild 6 av 6

WASHINGTON En mindre armé i smårutiga kortärmsskjortor från Saab fanns på plats, sekonderade av ännu en armé som putsade plåt och såg till att det fanns vattenflaskor i handskfacken när ”ödesbilen” skulle betygsättas.

Testkörningen skedde i tre etapper: ut ur hårt trafikerade Washington, småvägar till vingården Swedenburg, stopp i lilla orten Purcellville, sedan fyrfilig väg tillbaka till Washington. Inte direkt hårnålskurvor i det kulliga Virginia men tillräckligt smalt och ringlande för att testa väghållningen.

Annons
Annons
Annons