Annons
X
Annons
X

Bra betyg för Saabs ödesmodell

Tro mig, ingenjörerna på Saab är mycket stolta, men också mycket spända. Saab 9-4X är en bra bil men det är inte säkert att det räcker med tanke på frågetecknen kring varumärket och konkurrensen med 13 suvar på dussinet.

Saab-konkursen
Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.
Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson. Foto: CHARLES MAGEE

TEST | SAAB 9-4X

WASHINGTON En mindre armé i smårutiga kortärmsskjortor från Saab fanns på plats, sekonderade av ännu en armé som putsade plåt och såg till att det fanns vattenflaskor i handskfacken när ”ödesbilen” skulle betygsättas.

Testkörningen skedde i tre etapper: ut ur hårt trafikerade Washington, småvägar till vingården Swedenburg, stopp i lilla orten Purcellville, sedan fyrfilig väg tillbaka till Washington. Inte direkt hårnålskurvor i det kulliga Virginia men tillräckligt smalt och ringlande för att testa väghållningen.

Så här säger Saab-representanterna :

Annons
X

– Det bästa vi gjort någonsin, prissatt lägre än konkurrenterna, maximalt utnyttjande av chassit med möjligheter att köra 15 kilometer i timmen fortare än BMW. Vi har ett unikt system där kraft kan fördela sig mellan bakhjulen som kallas elektronisk differentialbroms (Elsd) som märks om man exempelvis ska köra om en lastbil och svänger ut vänster, då fördelas mycket av kraften på vänstra bakhjulet där den behövs. 9-4X är ett fullvärdigt alternativ till premiummärkena i USA, bilen har flexibelt bagageutrymme och förmedlar gamla Saabegenskaper som att det ska vara enkelt – och roligt – att köra en Saab.

– Startknappen sitter mellan framsätena som den ska i en Saab, poängterar teknikern Mikael Jacobsson i slutklämmen i briefingarna om denna för Saab livsviktiga modell i ett skikt som kallas cross-over och som amerikaner växlar ner till från större bensinslukande suvar.

Jag provkörde tillsammans med gräddan av de amerikanska motorjournalisterna – och deras mening är intressantare. De kan nämligen påverka hela Saabs framtid med sina skriverier.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Så här säger erfarna amerikanska motorjournalister :

    – Saab borde ha vågat vara lite mer egen, det finns minst tio konkurrenter, 9-4X ter sig som möjlig storsuccé men tveksamt ifall amerikaner idag minns vad Saab var en gång. Sedanmodellen 9-5 är en enastående bil och mycket tyder på att samma sak gäller 9-4X, alla biltillverkare använder sig egentligen av samma tekniska lösningar och här har Saabs ingenjörer på ett skickligt sätt visat att de kan integrera dem i bilen på ett övertygande sätt.

    – Jag har inte hittat något att anmärka på, enligt Gary Witzenburg som skriver i flera motortidningar och på bloggar samt i begagnad-bil-bibeln Kelley Blue Book.

    Och så här säger Saab-ordföranden Victor Muller :

    – Köpare av 9-4X finns, vi vet vilka de är, det räcker med huvudräkning av före detta och existerande Saabköpare för att nå en ansenlig kundkrets, de kan nås via exempelvis Facebook och sajten Saab Newsroom.

    Personligen tycker jag att det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr.

    Amerikanerna biter sig fast vid sina suvar och om Saab kan skilja ut sig tillräckligt mycket (och möjligen peka på systerskapet med fortfarande lyxstämplade Cadillac) från alla konkurrenterna finns det hopp för 9-4X.

    Betyg: 5 av 6

    Motor/växellåda

    V-6, turbo (antingen 3,0 liter, 265 hk eller 2,8 liter 300 hk) och sexstegad automatlåda. Smidig och håller man ett öga på varvmätaren imponeras man av hur systemet förutser att inbromsning kan komma att följas av snabb acceleration.

    Betyg: 4 av 6

    Ekonomi/miljö

    Med alla tillbehör, som till exempel videoskärmar för baksätespassagerare, blir USA-priset förhållandevis högt. Det är ett högt spel av Saab. Under provkörningen var den inte så bränslesnål som Saab vill få det att låta. Standardmotorn på 265 hästkrafter är – trots sin större cylindervolym – snålare.

    Betyg: 5 av 6

    Köregenskaper

    Lite framtung med tanke på motorns placering. Stabil. Ingen ”Saabillac”, mer än man tror är utvecklat av Saab. Ett bra tillval är elektroniskt reglerbara stötdämpare, det som Saab kallar för ”DriveSense”. Systemet kan ställas i ”Comfort” och ”Sport”.

    Betyg: 5 av 6

    Säkerhet

    Samma nivå på alla varianter, vidare trycker Saab på att man ställt krav på fler säkerhetssystem än i systermodellen Cadillac SRX. Krockkuddar finns på sidorna både bak och fram. Lyckat samspel mellan chassi och fjädring och bred spårvidd.

    Betyg: 5 av 6

    Helhet

    Snygg, klar Saabidentitet, två synliga avgasrör ger vässat intryck. Tystgående och lyxkänslan finns där. Väl avvägd chassisättning men en del amerikaner kan tycka att sätena är hårda. Dålig bakåtsikt. Maxpriset på över 48 000 dollar är högt.

    Annons
    Annons
    Annons
    X

    Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

    Foto: CHARLES MAGEE Bild 1 av 6

    Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

    Foto: CHARLES MAGEE Bild 2 av 6

    Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

    Foto: CHARLES MAGEE Bild 3 av 6

    Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

    Foto: CHARLES MAGEE Bild 4 av 6

    Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

    Foto: CHARLES MAGEE Bild 5 av 6

    Det är en trevlig känsla att sätta sig bakom en sportig ratt i 9-4X och känna samma stadiga Saab-stabilitet som jag minns från förr, skriver Karin Henriksson.

    Foto: SAAB Bild 6 av 6
    Annons
    X
    Annons
    X