Hög trivsel i grön diesel

Peugeot har fyllt sin populära 308 med mängder av fiffig ny teknik och låga koldioxidutsläpp. Nya 308 1,6 e-HDi MCP (puh!) släpper bara ifrån sig 109 gram per kilometer trots att dieseln levererar 112 riktigt pigga hästar.

Under strecket
Publicerad
Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Foto: SIMON PAULIN
Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Foto: SIMON PAULIN
Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Foto: SIMON PAULIN
Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Foto: SIMON PAULIN
Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Foto: SIMON PAULIN
Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Foto: SIMON PAULIN
Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Peugeot 308 1,6 e-HDi MCP.

Foto: SIMON PAULIN
Annons

Estetiskt är det fråga om ett riktigt ansiktslyft. Peugeot 308, som lanserades i september 2007, har minskat det fräckt vulgära flinet i nosen till ett diskret leende och med små medel lyckats få den att se modernare ut. Även invändigt har 308-an gått igenom en varsam modernisering. Det mesta nya hittar man dock under huven. 1,6-litersdieseln är densamma som man hittar i många bilar i dag, Volvos Drive-bilar, Ford, Citroën och Mazda för att ta några. I Peugeot 308 är motorn försedd med en synnerligen snabb start-stopp-funktion som stänger av motorn redan innan bilen stannat. När man släpper bromsen startar motorn lika snabbt och vibrationsfritt som en bensinmotor.

Peugeots automatiska manuella låda, MCP, spar ytterligare bränsle men även den kräver tillvänjning för att körningen ska ske ryckfritt. Tricket är att släppa gasen strax innan lådan växlar för att det ska bli ryckfritt, men det kräver övning.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons