X
Annons
X

Ampera – en på tok för dyr framtidsbil

Ljudlös, avancerad, och dyr – tre ord som beskriver Opels helt nya laddhybrid Ampera. Borta är allt prat om elbilars räckviddsångest och oro för att bli stående när batteriet laddat ut. Men är den ett bra köp?

Han hör inte ens att jag kommer. När elbilen svänger upp på sommarstugans uppfart är det först när jag lägger i P på automatlådan som min man vänder sig om. Det ljudet är högre än de två elmotorerna som driver Opels nya laddhybrid.

"Ladd" i det här fallet står för att bilen laddas via elnätet på natten eller på arbetsplatsen, precis som vilken elbil som helst. "Hybrid" syftar på en bensinmotor, som tar vid när batteriet är slut. Det fiffiga med Opels lösning, och som vi såg redan på systerbilen Chevrolet Volt när den kom förra året, är att bensinmotorn fungerar som en generator. Den driver inte hjulen, utan förser istället de två elmotorerna med ström.

GM:s tekniker har i Opel Ampera löst en del problem som gör vanliga elbilar opraktiska i nordiskt klimat. Men den kostar som ett riktigt lyxåk, och det är den inte. Elbilar måste falla i pris för att bli intressanta.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 5

GM:s tekniker har i Opel Ampera löst en del problem som gör vanliga elbilar opraktiska i nordiskt klimat. Men den kostar som ett riktigt lyxåk, och det är den inte. Elbilar måste falla i pris för att bli intressanta.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 2 av 5

GM:s tekniker har i Opel Ampera löst en del problem som gör vanliga elbilar opraktiska i nordiskt klimat. Men den kostar som ett riktigt lyxåk, och det är den inte. Elbilar måste falla i pris för att bli intressanta.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 3 av 5

GM:s tekniker har i Opel Ampera löst en del problem som gör vanliga elbilar opraktiska i nordiskt klimat. Men den kostar som ett riktigt lyxåk, och det är den inte. Elbilar måste falla i pris för att bli intressanta.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 4 av 5

GM:s tekniker har i Opel Ampera löst en del problem som gör vanliga elbilar opraktiska i nordiskt klimat. Men den kostar som ett riktigt lyxåk, och det är den inte. Elbilar måste falla i pris för att bli intressanta.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X