Bilsemesterns väg rakt in i svenskens hjärta

Snart är sommarledigheten här. Då väljer många att upptäcka världen under en bilsemester. Så har vi gjort sedan 1950-talet, då fenomenet slog igenom tack vare god ekonomi och hela tre veckors semester. Bilturismen blev ett folkhem på hjul.

Under strecket
Publicerad
Ett folkhem på hjul.

Ett folkhem på hjul.

Foto: Adobe Stock
En fritidsbransch växte fram när svenskarna omfamnade bilsemestern.

En fritidsbransch växte fram när svenskarna omfamnade bilsemestern.

Foto: Volvo
Bilen blev en frihetssymbol på 1950-talet. Den är det fortfarande.

Bilen blev en frihetssymbol på 1950-talet. Den är det fortfarande.

Foto: Adobe Stock
Bertha Benz var den första person som körde en längre biltur.

Bertha Benz var den första person som körde en längre biltur.

Foto: Wikimedia
Patent Motorwagen nr 3.

Patent Motorwagen nr 3.

Foto: Wikimedia
Annons

Till en början var det halvtaskiga vägar och tröttande kupébuller. Men det spelade ingen roll. De som åkte på bilutflykt 1951 kände inte till någonting annat. Knappt någon hade heller luftkonditionering, utan man fick helt enkelt öppna fönstren för att svalka sig.

Men det skulle åkas på bilsemester. Samma år hade svenskarna nämligen fått rätt till hela tre semesterveckor och många ville tillbringa dem i bilen. Man packade in familjen, utflyktsmaten och alla prylar och gav sig av dit kylaren pekade.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons