Billigt är inte alltid bra

Prispressen har en baksida. Billighetstrenden inom bland annat dagligvaror kan på sikt leda till ett utarmat utbud, menar Handelns Utredningsinstitut. Ökad konkurrens från internationella aktörer som Zara och Lidl är en av förklaringarna till att priserna faller.

Under strecket
Publicerad
Klockan nio i går morse slogs dörrarna upp till Sibas nya butik på Kungsgatan i Stockholm. En halvtimme innan öppnandet ringlade sig kön ända upp till Sveavägen.

Klockan nio i går morse slogs dörrarna upp till Sibas nya butik på Kungsgatan i Stockholm. En halvtimme innan öppnandet ringlade sig kön ända upp till Sveavägen.

Annons

Fredrik Bergström, som är vd för HUI, Handelns Utredningsinstitut, menar att ordet billig har ändrat betydelse.
– Förr betydde det skräp, medan det i dag står för att man handlar smart. Numera förväntar vi oss låga priser, säger han.
Fredrik Bergström menar att den prispress som pågår i handeln har tagit sig olika uttryck, där Icas utspel med sänkta priser är ett.

E
nligt HUI har priserna fallit i stort sett alla branscher det senaste året. Störst har prispressen varit för produkter i sällanköps-varuhandeln, som kläder, möbler och hemelektronik.
– Det har blivit trend och mode i produkterna och människor vill ha den senaste dvd:n. Möbler som tidigare skulle vara hela livet är nu utbytbara, säger Fredrik Bergström.
Det finns många anledningar till prispressen. Två orsaker är att konkurrensen ökat och handeln blivit internationell. Lidl, Zara och Bauhaus är exempel på internationella kedjor som etablerat sig i Sverige. Samtidigt har dollarn fallit och importen blivit billigare.
– Lidl, som omsätter 200 miljarder kronor och har tusen artiklar, är en av världens största inköpare och kan därför pressa priserna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons