”Billigaste matkassen” fällde Willys

Livsmedelskedjan Willys vilseleder i sin reklam konsumenter att tro att den har den billigaste matkassen. Det anser Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) och fäller reklamen som anmälts av en privatperson, skriver dn.se.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

I reklamen syns matkassar med texten ”Vår affärside?: Sveriges billigaste matkasse” och ”Fler matkassar för mindre matkassa”. Det kan få kunderna att tro att Willys säljer den billigaste maten, enligt RON. Livsmedelskedjan försvarar sig med att man inte direkt påstår att man har den billigaste matkassen - utan att man strävar efter det.

Reklamen strider enligt RON mot artikel 5 i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, som säger att reklamen inte för vilseleda genom till exempel antydningar och överdrifter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons