Annons

Billig mobil ska sälja i tillväxtländer

I västvärlden har de flesta redan skaffat en mobil. Därför blir tillväxtländerna allt viktigare för de stora mobiltillverkarna.

Under strecket
Publicerad

Det märktes tydligt när Jorma Ollila, koncernchef för Nokia, i går visade upp två nya mobiler i Moskva. Samtidigt pågick en annan presskonferens i New Delhi, Indien, där samma mobiler visades upp för den församlade pressen.
Att presskonferenserna hölls just på de här ställena var knappast någon tillfällighet. Nokia, som är världens största tillverkare av mobiler, räknar med att mobilanvändandet ska öka mycket snabbt i de båda folkrika länderna.
Det ser
därmed ut som om Ryssland och Indien kommer att upprepa samma explosiva mobiltillväxt som en annan jättemarknad, Kina, redan varit med om.
I Ryssland har mobilanvändarna bara i år ökat från 20 till 27 miljoner. Enligt Nokias prognoser väntas ökningen fortsätta så att det om fem år finns över 60 miljoner mobilkunder i Ryssland.
Än snabbare väntas det gå i Indien som i dag har drygt 16 miljoner mobilanvändare men som om drygt tre år väntas nå 100 miljonersstrecket.
Till det kommer sedan den snabba tillväxt som väntas i andra stora länder som Brasilien och Indonesien. Totalt innebär det att antalet mobilanvändare i världen, enligt Nokia, ökar från dagens 1,2 miljarder till 2,0 miljarder 2008.

Den här utvecklingen har naturligtvis fångat hela mobilbranschens intresse. De västerländska tillverkarna försöker skaffa sig en stark position även i de nya länderna samtidigt som inte minst nya kinesiska företag vill slå sig in i branschen.
Jorma Ollila markerade i går också att Nokia redan gjort stora investeringar
i de här länderna.
De två nya mobiler som Nokia visade upp i går, Nokia 1100 samt Nokia 2300, är direkt avpassade för de här tillväxtmarknaderna. De är enkla och är med sitt pris på omkring tusenlappeen tillräckligt billiga för att även många i tillväxtländerna ska ha råd med dem.

Annons
Annons
Annons