Bilköerna i City nästan halverade

En rusch vid Norrtull minuterna före betaltid, bitvis krypkörning på avgiftsfria Essingeleden. Men köerna blev avsevärt kortare och trafiken till och från innerstaden minskade med en fjärdedel i går, trots att många återvände till jobbet den första riktiga morgonen med trängselskatt i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

En ökad ström av bilister passerade sekunderna innan det blev avgiftsbelagt i går morse. Bilden är tagen 06.29,35 på Essingeleden. En minut senare kostade det tio kronor att åka igenom. De nya resvanorna gjorde att köerna inne i stan minskade ordentligt på sina håll.

Annons

Strax efter klockan 06.10 ökar trafiken vid infarten Norrtull. När betalstationen vid halv sju skiftar till skattepliktig biltid kommer en klunga bilar rusande från rödljuset. För den senfärdiga hälften i gänget kostar passagen 10 kronor.
En av dem som såg till att passera på rätt sida betaltiden var Michael Säll. Timmarna innan han ska stämpla in på jobbet i stan tillbringar han på gymet vid Norrtull.
– Trängselskatten är vansinnig. Tänk vad de kunde ha gjort med de miljarder kronor det här kostar, säger han.
Jämfört med en normal höstmorgon minskade trafiken till och från innerstaden med 25 procent, uppger Miljöavgiftskansliet.
Cirka 90 000 bilar passerade betalstationerna i går morse mellan klockan 6 och 10. Det är 20 000 fler än under förra veckan, men 30 000 färre än en genomsnittlig höstmorgon.

I innerstaden var det 24 procent färre bilar under morgontimmarna. Någon mätning vid motsvarande vinterdag för ett år sedan gjordes aldrig.
– Men det är ungefär 10 procent mindre trafik jämfört med en normal vinterdag, säger Gunnar Söderholm, Miljöavgiftskansliets chef.
Köerna minskade ännu mer: på Sveavägen, Vallhallavägen och Odengatan med 40 procent jämfört med en höstvardag, på Klarastrandsleden och Stadsgårdsleden med cirka 70 procent och på flera infarter till stan med upp till 90 procent.
– Där var det nästan fullt flöde. Min kollega liknade det vid en söndagsmorgon, säger Jonas Eliasson, trafikforskare på Transek som har anlitats av Miljöavgiftskansliet för att utvärdera trafikeffekterna av försöket.

Annons
Annons
Annons