Annons
X
Annons
X

Biljättar laddar för succé

Elbilen är inte längre en avlägsen miljödröm. Allt fler biltillverkare satsar nu på eldrivna bilar, bland dem Nissan. Om en dryg månad lanseras deras elbil i Japan, 2011 går den att köpa i Europa.

Elbilen är inget nytt påfund, idén föddes för över hundra år sedan. Men den tekniska utvecklingen har gått långsamt, och tiden har inte varit rätt för rejäla satsningar. Klumpiga blybatterier med dålig laddning var tidigare ett problem, och miljödebatten och oljeberoendet stod inte i fokus som idag. Små tillverkningsserier har också gjort elbilarna oproportionerligt dyra.

Men nu har läget ändrats radikalt. Man har kommit förbi experimentstadiet, och nästan alla stora biltillverkare har idag någon form av elbil på väg in på marknaden. Ett exempel är Mitsubishis Imiev som börjar säljas i Sverige nästa år och GM:s Volt som snart väntas ut på marknaden – och nu lanserar alltså Nissan en egen elbil. Projektet presenterades vid ett miljöbils-seminarium vid Nissans internationella högkvarter i schweiziska Rolle förra veckan.

Elbilen är onekligen ett attraktivt alternativ till bilar med vanliga förbränningsmotorer. Nissans elbil kan gå 16 mil på en uppladdning av batteriet, som tar åtta timmar. Man kan också snabbladda litiumjonbatterierna till 80 procent på 25 minuter.

Annons
X

–Liksom du laddar mobiltelefonen på kvällen sätter du elbilen på laddning över natten. Ett fulladdat batteri räcker gott och väl för flertalet förare. Få människor kör mer än 160 kilometer om dagen, säger Jérôme Lacroix, utvecklingsansvarig för Nissans elbil.

–Detta är en perfekt småbil att köra i stan, särskilt för husägare som kan ladda vid garaget. Den är bra som andrabil, om man vill ta bensinbilen för att köra långt på semestern, tillägger han.

Priset är förstås den stora fördelen. Omkring 1 krona per mil kostar det att köra Nissans nya elbil. Dessutom är el ett effektivt sätt att driva en bil, eftersom all energi i elen går till hjulen. Plus att den miljövänliga bilen inte släpper ut några avgaser och är alldeles knäpptyst.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Elbilen känns som vilken småbil som helst, med vanlig acceleration och en toppfart på 140 kilometer i timmen. Den stora skillnaden är att bilen är fullständigt ljudlös. Man liksom susar iväg och hör plötsligt alla ljud omkring – både fågelsång och motorvägsbrus – fast inte störande mycket.

    Men fortfarande finns en del brasklappar. Det är oklart hur dyr elbilen blir. Nissan uppger att deras bil kommer att kosta lika mycket som motsvarande bensinbil i samma segment. Frågar man mer ingående ges en prisklass: mellan 20000 och 28000 euro. Det kan upplevas som dyrt, även om priset lär gå ner i takt med att produktionsvolymerna ökar.

    –Vi vill inte att elbilen ska bli en nischprodukt, utan siktar på massmarknaden. På sikt planerar vi flera elbilar i olika segment som successivt ska ersätta bensinbilarna, säger Pierre Loing, strategichef på Nissan.

    En del frågetecken finns också kring batteriet. Livslängden beräknas till sex år – ska man då köpa ett nytt ligger priset kring saftiga 10000 euro.

    En annan fråga är hur elbilarna ska laddas i framtiden. Det krävs nätverk av elstolpar i städer och över hela länder för att elbils- tanken ska fungera. Elstolpar vid stormarknader och kontorskomplex, längs motorvägar och kring höghusområden bör förverkligas om elbilen ska bli ett vettigt alternativ.

    –Det måste också till incitament i början för att människor ska gå över till elbilar. Det kan vara skattereduktioner, gratis el eller tillträde för elbilar till stadskärnor där andra bilar är förbjudna, säger Pierre Loing.

    Men det handlar även om en mental omställning för att människor ska börja köra elbil, framhåller Jérôme Lacroix.

    –Det krävs förtroende för att batteriet har tillräcklig räckvidd. Man blir inte stående mitt på motorvägen. Dessutom kan du ladda batteriet var som helst, där du pluggar in kaffemaskinen eller gräsklipparen. Men många vågar inte köpa elbil förrän de ser elstolpar överallt i stan, säger han.

    Optimismen är dock tydlig på Nissan, där Pierre Loing säger att den mest positiva prognosen är att 10 procent av alla nya bilar som säljs i världen 2020 kommer att vara elbilar.

    –Bara försäljningen tar fart i några länder och människor ser att det verkligen fungerar, så lär elbilen bli en trend, hoppas han.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X