Annons

Bilister bör bli tvungna att väja för cyklister

Vid obevakade cykelöverfarter bör trafikreglerna ändras så att förare får väjningsplikt mot cyklister. Det skulle öka framkomlighet och säkerhet för den cyklande, skriver regeringens cyklingsutredare Kent Johansson som har flera förslag på hur cykeln ska få en tydligare plats i trafiken.

Under strecket
Publicerad

Ökad cykling bidrar starkt till samhällsmål som minskad miljöpåverkan, minskad trängsel och bättre folkhälsa, skriver regeringens cykelutredare.

Foto: CHRISTINE OLSSON/SCANPIX Bild 1 av 1

Ökad cykling bidrar starkt till samhällsmål som minskad miljöpåverkan, minskad trängsel och bättre folkhälsa, skriver regeringens cykelutredare.

Foto: CHRISTINE OLSSON/SCANPIX Bild 1 av 1
Ökad cykling bidrar starkt till samhällsmål som minskad miljöpåverkan, minskad trängsel och bättre folkhälsa, skriver regeringens cykelutredare.
Ökad cykling bidrar starkt till samhällsmål som minskad miljöpåverkan, minskad trängsel och bättre folkhälsa, skriver regeringens cykelutredare. Foto: CHRISTINE OLSSON/SCANPIX

En genomsnittlig dag förflyttar sig Sveriges befolkning 363 miljoner km – 40 km per person. Ungefär var tredje resa är dock under 5 km och då är cykeln ett smidigt och flexibelt sätt att förflytta sig på. Samtidigt är hälften av våra bilresor också kortare än 5 km. Vid många tillfällen har vi ett reellt behov av bilen men lika ofta väljer vi nog färdsätt av mer slentrianmässiga skäl.

Annons
Annons
Annons