Bilförbud i centrala Paris retar upp förortsborna

Under strecket
Publicerad
Annons

Paris Om sju år ska centrum av Paris vara stängt för biltrafik. Det är så den socialistiske borgmästaren Bertrand Delanoë tänker minska luftföroreningarna i huvudstaden.
Men planerna väcker motstånd. Och en konflikt tornar upp sig mellan det röd-grönt styrda Paris och förortsbor som får stå ut med nedsmutsning i huvudstadens periferi men som arbetar inne i Paris och behöver bil för att ta sig dit.
Kritikerna hävdar att Paris kommer att förvandlas till en museistad. En stad bebodd av en rik, ung, övre medelklass. Den grupp som kallas ”les bobos”, borgarbohemer, personer med stora ekonomiska resurser men tilltalade av en bohemisk livsstil.
Kritiken får näring av att det är nästan omöjligt att hitta lägenheter att hyra i huvudstaden. För närvarande pågår dessutom en intensiv spekulation där utländskt kapital köper upp fastigheter och hyresgäster som inte har råd att köpa tvingas ut i förorterna.

Socialisterna styr sedan fem år Paris tillsammans med de gröna. Sedan 2001 har biltrafiken minskat med 11,5
procent sedan bussfiler och trottoarer breddats och träd planterats på några av de mest biltäta boulevarderna.
Men nu vill borgmästaren ta ytterligare ett steg och i praktiken förbjuda biltrafik för alla utom de boende i Paris historiska centrum. Delanoë tror inte att Londonmodellen med biltullar vore praktisk i Paris utan är i stället inspirerad av Rom där centrum sedan tio år i praktiken stängts för biltrafik - och luftföroreningarna minskat med 25 procent.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons