Annons

Bilen som blev en succé i funktion – och design

Renault Dauphine lanserades 1956 och blev snabbt en succé.
Renault Dauphine lanserades 1956 och blev snabbt en succé. Foto: Simon Hamelius

Med sin solkyssta färgpalett och sina smäktande former var Renault Dauphine en fullträff när den lanserades 1956. Plötsligt kunde folkbilar vara vackra och inte bara funktionella.

Publicerad

Det sticker nästan lite i ögonen. Som när du hackar färsk lök, tittar rätt in i solen eller drar för djupa andetag av vårens första dag. Renault Dauphine vräker ur sig tjocka doser av någonting svårdefinierbart men ytterst älskvärt. En känsla av ständig sommar? Dessertosttillverkare och vykortsfotografer har kämpat i decennier med att nagla fast vad just det här består i. Men glöm vitlöksflätan över axeln och den bredrandiga tröjan. Vill du bli golvad av det Vackra Frankrike så är en Renault Dauphine det enda du behöver!

Renault Dauphine bjöd på design där tidigare folkbilar nästan alltid uteslutande handlat om funktion. Exakt rätt i tiden. Den breda franska allmänheten fick det allt bättre ställt i mitten av 1950-talet och började ställa krav på hur omgivningen skulle vara utformad. Nya tekniker och material gjorde spännande former tillgängliga i hemmet. Plastfärg, plastimitation, plastglas och plastlock! I Dauphine blev de till plastratt, plastlist och plastvred. Genom generöst tilltagna glasytor släpptes ljus in i kupén där det tilläts studsa mot ljusa fräscha material. På bara några år blev hela Frankrike en ljusare och luftigare plats. Det är inte underligt att Dauphine tycks vibrera av fransk romantik. Omvärldens romans med Frankrike uppstod vid samma tid.

Under drygt 20 år tillverkades över två miljoner exemplar av den franska bilen.

Foto: Simon Hamelius Bild 1 av 3

Renault anlitade modehuset Van Cleef & Arpels för instrumentpanelen.

Foto: Simon Hamelius Bild 2 av 3
Foto: Simon Hamelius Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons