X
Annons
X
Motor
Fördjupning

Bilen för dig som velar – får nästan full pott

Premium

Om du velar mellan Range Rover-modellerna Evoque eller Sport, välj då ett mellanting av dem. Som av en slump, kan tyckas, heter den just Velar. Men vela inte för länge med tillbehörslistan. Det kan bli dyrt.

Trots att Velar är mellanbror i syskonskaran från Range Rover så är det en tungviktare på vägen.
Trots att Velar är mellanbror i syskonskaran från Range Rover så är det en tungviktare på vägen. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det för oss svenskar lite tvetydiga namnet Velar är faktiskt inte nytt även om det aldrig hamnade på någon serietillverkad bil från Land Rover. Men prototypen till företagets första lite lyxigare modell hette så. Det var 1969, och tillverkaren var fortfarande mest känd för sina terrängbilar, skapta efter kriget för att även kunna fungera som traktorer. Man ville nå nya penningstarka målgrupper, som godsägare och slottsherrar. När modellen sattes i produktion var arbetsnamnet utbytt mot – Range Rover. På det viset sidsteppade man också namnet Land, som osade blåkläder och rutiga lågprisskjortor.

I dag är namnet Velar tillbaka men trots att bilen storleksmässigt placerar sig mitt emellan modellerna Evoque och Sport så har den tekniskt sett inte många komponenter gemensamt med sina syskon. Bilens dna kommer snarare från kusinen Jaguar; båda märkena ägs numera av indiska Tata Motors.

Trots att Velar är mellanbror i syskonskaran från Range Rover så är det en tungviktare på vägen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 15

Trots att Velar är mellanbror i syskonskaran från Range Rover så är det en tungviktare på vägen.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 15

Den 2,3 ton Range Rover Velar är byggd på samma plattform som kusinen Jaguar F-Pace. Bilen byggs i Solihull i Storbritannien men ägarna finns numera hos Tata Motors i Indien.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 15

Dörrhandtagen är infällda och fälls bara ut när den rätta bilnyckeln är i närheten.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 15

Ombonat och elegant. Men smakar det så kostar det. Läderklädsel kostar 35 100 kronor.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 15

Nästan alla knappar och reglage är bortstädade från instrumentpanelen. Allt sköts istället via två stora bildskärmar. Risken är förstås att du hunnit köra i diket innan du prickat rätt med fingret.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 15

Head-up display, väsentlig information projiceras i vindrutan. Kostar 16 800 kronor extra.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 15

Fälgar stora som dasslock om det nu finns dasslock som är 22 tum.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 8 av 15

Den 6-cylindriga dieselmotorn tillverkas av Jaguar. Därmed inte sagt att den spinner som en katt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 15

Plats för 632 liter bagage. Innan du fäller baksätet. Då får du in en dryg kubikmeter till.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 10 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 11 av 15

Matrix laserstrålkastare. Kostar ytterligare 25 900 kronor. Om du valt någon av de dyrare R-Dynamic-modellerna, annars kostar det 52 300 kronor extra att få laserljus.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 12 av 15

Växelspaken har ersatts av ett vred, som försvinner ner i mittkonsolen när motorn stängs av.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 13 av 15
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 14 av 15
Foto: Lennart Pettersson Bild 15 av 15
Annons
X
Annons
X
Annons
X