X
Annons
X

Bilen för dem som ville verka – utan att synas

Lanciaemblemet har de senaste decennierna använts på ett ganska okänsligt sätt av Fiatkoncernen. I dag sitter det bara på en modell som endast säljs i Italien. Annat var det på 1950- och 60-talet. Då var Lancia en bil inte för de skrytsamma utan för dem som ville verka utan att synas.

När Appia serie 2 kom som 1957 års modell gjorde generalagenten ett ryck och fick upp försäljningen till 104 enheter 1958. Under 1959 kom serie 3 och då blev det rekord med 114 bilar. Sedan föll det tillbaka till 44 bilar 1960 och 18 respektive 4 de två följande åren.
När Appia serie 2 kom som 1957 års modell gjorde generalagenten ett ryck och fick upp försäljningen till 104 enheter 1958. Under 1959 kom serie 3 och då blev det rekord med 114 bilar. Sedan föll det tillbaka till 44 bilar 1960 och 18 respektive 4 de två följande åren. Foto: Bo Legelius/Arkiv

I dag när premiumbilarna finns i alla storlekar är det inte så märkvärdigt att en liten BMW 1-serie kostar mer än en stor bil av ett standardmärke. Men på 1950-talet när Detroitmaximen "Bigger is better" gällde även i Europa, var en dyrare bil nästan alltid en större bil.

När Appia serie 2 kom som 1957 års modell gjorde generalagenten ett ryck och fick upp försäljningen till 104 enheter 1958. Under 1959 kom serie 3 och då blev det rekord med 114 bilar. Sedan föll det tillbaka till 44 bilar 1960 och 18 respektive 4 de två följande åren.

Foto: Bo Legelius/Arkiv Bild 1 av 5

Ingen mittstolpe på fyradörrars bilar var en italiensk specialitet – det hade Fiat också. Lätt att nå baksätet blev det men karossen måste förstärkas på annat sätt. Serie 2 ersattes i början av 1959 av serie 3 som kom att tillverkas i fyra år.

Foto: Bo Legelius/Arkiv Bild 2 av 5

Appia serie 3 skilde sig från föregångaren främst genom att den traditionella grillen ersatts med ett anonymt luftintag. Som kompensation fick den några hästkrafter extra. Det här fabriksnya exemplaret är säkert mörkblått, en färg lika typisk för Lancia som rött är för Alfa Romeo.

Foto: Bo Legelius/Arkiv Bild 3 av 5

Appia coupé var en katalogmodell ritad av Pinin Farina som också byggde de flesta. Den var drygt 70 procent dyrare än standardmodellen. Den vackraste Appian var en coupé från Zagato.

Foto: Bo Legelius/Arkiv Bild 4 av 5

Lancia döpte sina modeller efter de romerska vägarna. Via Appia förband Rom med Syditalien. Bilen i broschyren kanske står på Via Appia som stensattes för 2 300 år sedan.

Foto: Bo Legelius/Arkiv Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X