Recension

RedemptionBildernas chockverkan har mattats av

Serranos kitschiga, spektakulära bilder skapar inte längre chockverkan. Tvärtom visar utställningen på Fotografiska att konstnärskapet har stagnerat, tycker Dan Backman.

Under strecket
Publicerad
Serranos kitschiga, spektakulära bilder skapar inte längre chockverkan. Tvärtom visar utställningen på Fotografiska att konstnärskapet har stagnerat, tycker Dan Backman.

Serranos kitschiga, spektakulära bilder skapar inte längre chockverkan. Tvärtom visar utställningen på Fotografiska att konstnärskapet har stagnerat, tycker Dan Backman.

Foto: ANDRES SERRANO
Annons

Den senaste tidens attacker på yttrandefriheten ger en klangbotten åt Andres Serrano-retrospektiven på Fotografiska. Det är lyckosamt då det annars är svårt att se varför den kontroversiella fotografen ska visas just nu.

Men det är så det brukar vara på Fotografiska; aktualitet och tajmning är inte direkt något som utmärker utställningarna där. Istället är det som om man mest bockar av etablerade fotografer med anonyma färdigproducerade presentationer utan att man som publik riktigt förstår varför och vem som är avsändaren. Man kan helt enkelt sakna en linje i verksamheten, något som skapar en kontinuitet och ger den privatägda konsthallen en identitet utöver att vara ett smörgåsbord för en bred fotointresserad allmänhet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons