Annons

Bilderna av en svensk hjälte

Raoul Wallenberg återvänder, i form av allt fler monument och utställningar. Men hur ska han gestaltas? Hos Statens ljud- och bildarkiv ger man besökarna flera sinsemellan mycket olika bilder.

Under strecket
Publicerad

Raoul Wallenberg av Paul Lancz, 1995, är det mest idealiserade monumentet och står i Montreal. Ormdödaren av Pál Pátzay i Budapest är det allra första monumentet. Hommage à Raoul Wallenberg av Kirsten Ortwed uppfördes i Stockholm 2001 och är det mest kritiseradt.

Foto: TANJA SCHULT, SCANPIXBild 1 av 1

Raoul Wallenberg av Paul Lancz, 1995, är det mest idealiserade monumentet och står i Montreal. Ormdödaren av Pál Pátzay i Budapest är det allra första monumentet. Hommage à Raoul Wallenberg av Kirsten Ortwed uppfördes i Stockholm 2001 och är det mest kritiseradt.

Foto: TANJA SCHULT, SCANPIXBild 1 av 1
Raoul Wallenberg av Paul Lancz, 1995, är det mest idealiserade monumentet och står  i Montreal. Ormdödaren av Pál Pátzay i Budapest är det allra första monumentet. Hommage à Raoul Wallenberg av Kirsten Ortwed uppfördes i Stockholm 2001 och är det mest kritiseradt.
Raoul Wallenberg av Paul Lancz, 1995, är det mest idealiserade monumentet och står i Montreal. Ormdödaren av Pál Pátzay i Budapest är det allra första monumentet. Hommage à Raoul Wallenberg av Kirsten Ortwed uppfördes i Stockholm 2001 och är det mest kritiseradt. Foto: TANJA SCHULT, SCANPIX

I morgon tisdag inviger Statens ljud- och bildarkiv, SLBA, sin stora satsning på Raoul Wallenberg, med en fyllig utställning och en seminarieserie i fyra delar.

Annons
Annons
Annons