Jens Fänge, ”Ljusår”Bilder lika lockande och undflyende som drömmar

Jens Fänge, ”Ljusår”, 2020. Olja och vinyl på textil och pannå.
Jens Fänge, ”Ljusår”, 2020. Olja och vinyl på textil och pannå. Foto: Galleri Magnus Karlsson

Där Jens Fänges eleganta nya utställning är mycket genomtänkt är brittiske Ben Spiers, som nu introduceras i Sverige, vildsint kitschig. Dan Backman ser verk av två konstnärer som båda plockar fritt från surrealismen.

Under strecket
Publicerad
Jens Fänge, ”Insignia”, 2020. Olja och vinyl på textil och pannå.

Jens Fänge, ”Insignia”, 2020. Olja och vinyl på textil och pannå.

Foto: Galleri Magnus Karlsson
Jens Fänge, ”Netsuke”, 2020. Olja och vinyl på textil och pannå.

Jens Fänge, ”Netsuke”, 2020. Olja och vinyl på textil och pannå.

Foto: Galleri Magnus Karlsson
Ben Spiers, ”The philosopher sings”, 2020. Olja på duk.

Ben Spiers, ”The philosopher sings”, 2020. Olja på duk.

Foto: Arsenalsgatan 3
Ben Spiers, ”Whittenham”, 2018. Olja på duk.

Ben Spiers, ”Whittenham”, 2018. Olja på duk.

Foto: Arsenalsgatan 3
Annons

Människor i fritt fall och en värld i upplösning. I mörka stunder kan det kännas så, som att hela vår existens är satt i gungning.

Det är också så man kan beskriva några av Jens Fänges nya målningar. I bilder som "Insignia", "Netsuke (Stairs)" och "Seraph" ser vi hur summariskt målade, och ibland delade, figurer handlöst faller – eller viktlöst svävar – i upplösta rum. Rum som blivit till måleriska ytor i, bokstavligt talat, flera fysiska plan. Han jobbar ju så, blandar perspektiven och låter målningarna bli reliefer. Eller reproducerade till affischer och uppklistrade på väggen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons