Recension

Esko Männikkö, ”Time flies”Bilder från landet där stjärnorna är närmare än grannen

Esko Männikkös blev känd genom sina bilder av män som bor ensamma kvar i avfolkningsbygd.
Esko Männikkös blev känd genom sina bilder av män som bor ensamma kvar i avfolkningsbygd. Foto: Esko Männikkö/Mindepartementet

Esko Männikkö är den stora nordiska ödslighetens skildrare. Mindepartementet presenterar hans ömsinta porträtt, besynnerliga stilleben och karga landskap huller om buller i Stockholms just nu bästa fotoutställning.

Under strecket
Publicerad

Utställningsvy från ”Time flies” på Mindepartementet.

Foto: Staffan Löwstedt

Esko Männikkö, ur ”Time flies”.

Foto: Esko Männikkö/Mindepartementet

Esko Männikkö, ur ”Time flies”.

Foto: Staffan Löwstedt

Esko Männikkö, utan titel, 2010

Foto: Esko Männikkö/Mindepartementet
Annons

Jämförelsen av kameran med ett jaktvapen är vida känd. Inte alla minns kanske att det var den amerikanska teoretikern Susan Sontag som preciserade denna idé i essän ”I Platons grotta”. Kameran är alltid skjutklar och rovlysten. Den dödar dock inte. Den förlänar istället betydelse. I bästa fall skänker kameran ett evigt liv åt människor, ting och händelser.

Esko Männikkö, en av Finlands främsta fotografer, började intressera sig för fotografi tidigt. Från barnsben var han ute och jagade tillsammans med sin far. Jakten på djur ersattes så småningom av en jakt med kameran. Ett egensinnigt, fascinerande album har sedan dess börjat växa fram. Just nu visas Männikkös bilder i en av de bästa fotoutställningarna i Stockholm på länge.

Annons
Annons
Annons