Annons

BILDENKÄT: Mediecheferna om att ta betalt på nätet

Under strecket
Publicerad

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Sara Öhrvall, chef för research & Development, Bonnier: ”Det finns ett värde i att paketera och välja ut åt läsaren, och man måste göra det sofistikerat. Kan man vara en duktig upptäckare och plocka ut nålarna ur höstacken och hjälpa konsumenterna så kanske man kan ta betalt för det. Även journalistik med fördjupning och analys finns det en betalningsvilja för.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 1 av 7

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Tomas Brunegård, koncernchef Stampen: ”Stampens kärna bygger på vår lokala position och lokala relationer. Den lokala närvaron till läsare och annonsörer utgör unikt material som vi ska testa att ta betalt för. Men det finns hur mycket som helst, det behövs bara en dos entreprenörskap för att hitta det.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 2 av 7

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Kalle Jungkvist, tidigare chef för Aftonbladet Nya Medier: ”För sådant som är exklusivt eller paketerat på ett annorlunda sätt, eller genom att erbjuda en extraprodukt som Aftonbladets guideböcker. Men också exklusiv rörlig bild. Vi har haft fördelar av att vi har varit så stora, men i grunden tror jag att de flesta tidningssajter har områden där de kan ta betalt, det gäller bara att hitta dem.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 3 av 7

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Anna Serner, vd Tidningsutgivarna: ”Bättre och unikare redaktionella produkter. De flesta tidningar har samma profil på sitt innehåll, men det kan bli mer nischat, mer målgruppsanpassat och unikt. Så tror jag man ökar betalningsviljan.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 4 av 7

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Joakim Jardenberg, vd Mindpark: ”Jag är övertygad om att detta inte kommer att fungera, det finns inget som är så exklusivt att det går att låsa in och kräva att få betalt för det. Kanske med undantag för om det är en superexklusiv medlemskubb, eller sådant material som Financial Times erbjuder som är oumbärligt för dem som jobbar på Wall Street.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 5 av 7

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Fredric Karén, chef SvD Nya Medier: ”SvD.se kan inte ta betalt för det material vi idag har på sajten, tyvärr har det tåget gått. Vi skulle behöva addera tjänster som är exklusiva och väldigt initierade för att kunna ta betalt. Exempel är nyhetsbrev med kvalificerat innehåll inom ekonomi och finans, eller nischat material som vi vet att vår målgrupp är intresserat av: konst, litteratur, vin, kanske i kombination med resor, provningar eller föreläsningar. Vi kanske också skulle kunna hitta payperview-lösningar på webb-TV om vi visar exempelvis exklusiva konserter.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 6 av 7

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen: ”Den typ av guider och featurematerial som Aftonbladet tar betalt för, snabbt levererad finansiell information och exklusiv rörlig bild som Zlatan på webb-tv. Man kan också ta betalt för redaktionell information i mobilen, till exempel via Iphone-applikationer.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 7 av 7

Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Sara Öhrvall, chef för research & Development, Bonnier: ”Det finns ett värde i att paketera och välja ut åt läsaren, och man måste göra det sofistikerat. Kan man vara en duktig upptäckare och plocka ut nålarna ur höstacken och hjälpa konsumenterna så kanske man kan ta betalt för det. Även journalistik med fördjupning och analys finns det en betalningsvilja för.”

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 1 av 1
Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för?
Sara Öhrvall, chef för research & Development, Bonnier:
”Det finns ett värde i att paketera och välja ut åt läsaren, och man måste göra det sofistikerat. Kan man vara en duktig upptäckare och plocka ut nålarna ur höstacken och hjälpa konsumenterna så kanske man kan ta betalt för det. Även journalistik med fördjupning och analys finns det en betalningsvilja för.”
Vad för typ av material tror du man kan ta betalt för? Sara Öhrvall, chef för research & Development, Bonnier: ”Det finns ett värde i att paketera och välja ut åt läsaren, och man måste göra det sofistikerat. Kan man vara en duktig upptäckare och plocka ut nålarna ur höstacken och hjälpa konsumenterna så kanske man kan ta betalt för det. Även journalistik med fördjupning och analys finns det en betalningsvilja för.” Foto: ANNIKA AF KLERCKER
Annons
Annons
Annons