Bildelar blev ett vinnande tema

Sten-Åke Lindholm och hans Biltema är en sannsaga om hur man lyckas med hårt arbete, noggrannhet och en tydlig linje. Det började med 50 extraljus. Nu omsätter koncernen 8 miljarder kronor och expanderar med ett varuhus i månaden.

Under strecket
Publicerad

Sten-Åke Lindholm klev av som vd för Biltema 1998, men han är fortsatt involverad i företaget - inte minst i kundbemötande. Det händer att han ringer hem till medarbetare som skött sig illa mot kunder.

Foto: PI FRISK/SVD.
Annons

”Fast handslag, oansenlig och blyg, men en vilja av stål” skriver jag i marginalen i notisblocket under en av de få intervjuer som Sten-Åke Lindholm någonsin gett. Vi sitter i det nybyggda huvudkontoret, diskret hopbyggt med en Biltemabutik, i Helsingborg. För SvD Näringsliv berättar han försynt sin historia.

Han är Eriks pojk, född 1940 i Linköping, son till verkstadsarbetaren Erik Lindholm. Goda skolbetyg, men efter verkstadsskolan ställde han sig som 17-åring vid svarven på J W Torells verkstad. Det var normen.

Annons
Annons
Annons