Bilbranschen kräver slopade tullar på stål

På bilden syns tillverkning av personbilar i Volvo Cars fabrik i Torslanda. Arkivbild.
På bilden syns tillverkning av personbilar i Volvo Cars fabrik i Torslanda. Arkivbild. Foto: ADAM IHSE / TT

Nytillverkade bilar kan bli flera tusenlappar dyrare till följd av stigande stålpriser, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Nu uppmanas EU:s handelsministrar att slopa importtullarna på stål för att dämpa prisökningen.

Under strecket
Erik Paulsson Rönnbäck / TT
Publicerad
Annons

Inköpspriset på stål — som används i bland annat biltillverkning – har stigit till de högsta nivåerna sedan 2008, enligt Bil Sweden som representerar de stora svenska fordonstillverkarna och importörerna av personbilar, bussar och lastbilar.

– Varmförzinkat stål är en sort som vi köper in i stora volymer. Priset på det har ökat från 550 euro per ton i juli 2020, till 1 150 euro per ton nu i maj. Tillverkningen av en personbil kräver i snitt 900 kilo stål, vilket har inneburit att bilar har blivit omkring 5 000 kronor dyrare att tillverka sedan i somras, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons