Bilbransch i kris het fråga i tyska valet

Körförbud för dieselbilar och stopp för nya bilar med förbränningsmotorer senast 2030. Dieselskandalen och bilindustrins framtid har seglat upp som en het fråga inför förbundsdagsvalet i helgen. I tyska Sindelfingen, där Mercedes-Benz har sin största fabrik, finns en gnagande oro för framtiden.

Under strecket
Publicerad
På Angela Merkels valmöte i sydtyska Heidelberg demonstrerar Greenpeace för dieselförbud.

På Angela Merkels valmöte i sydtyska Heidelberg demonstrerar Greenpeace för dieselförbud.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Mercedesfabriken med 37 000 anställda är en och en halv gånger så stor som Monaco. Här hämtar stolta ägare sina nya bilar.

Mercedesfabriken med 37 000 anställda är en och en halv gånger så stor som Monaco. Här hämtar stolta ägare sina nya bilar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
I lilla Sindelfingen med omkring 60 000 är alla beroende av Mercedes-Benz som fyller lönekuverten och stadens kassa.

I lilla Sindelfingen med omkring 60 000 är alla beroende av Mercedes-Benz som fyller lönekuverten och stadens kassa.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Mercedes-Benz fabrik i Sindelfingen med egen järnvägsräls till exporthamnarna i Nordtyskland.

Mercedes-Benz fabrik i Sindelfingen med egen järnvägsräls till exporthamnarna i Nordtyskland.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Demonstranter varnar för dieselns hälsorisker. I EU uppskattas 11 400 människor dö varje år på grund av för höga utsläpp

Demonstranter varnar för dieselns hälsorisker. I EU uppskattas 11 400 människor dö varje år på grund av för höga utsläpp

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Sindelfingens stora inköpscentrum Stern (som stjärnan på Mercedesbilarna) ligger på Mercedesstrasse.

Sindelfingens stora inköpscentrum Stern (som stjärnan på Mercedesbilarna) ligger på Mercedesstrasse.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

SINDELFINGEN Korsvirkeshusen från 1500-talet och de små vinstugorna blandas med 1960-talets själlösa glas- och stålkonstruktioner som byggdes när Tyskland reste sig ur spillrorna och upplevde ett ekonomiskt mirakel utan like. På andra sidan järnvägsrälsen breder Mercedesfabriken ut sig på ett område nästan sju gånger så stort som Vatikanstaten.

Tillsammans med Stuttgart, två mil norrut, är Sindelfingen något av den tyska bilindustrins bultande hjärta. Här ligger Daimler, Porsche och stora underleverantörer som Bosch. Man jobbar ”hos Daimler”, som det heter, och går med svällande bröst till fabriken.

Annons
Annons
Annons