Annons

Bilar står mest still – så ska de hållas rullande

Bilar i en bildelningspool, som den här i Din Bybil i Oslo, utsätts för hårt slitage men nu har det kommit en bilklädsel som är både slitstark och lätt att byta och tvätta.
Bilar i en bildelningspool, som den här i Din Bybil i Oslo, utsätts för hårt slitage men nu har det kommit en bilklädsel som är både slitstark och lätt att byta och tvätta. Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT

När självkörande bilar blir verklighet kommer flottor av fordon att rulla dygnet runt. Det kommer att ställa betydligt tuffare krav på komponenterna, rapporterar branschtidningen Automotive News.

Under strecket
Publicerad

Klädseln i bilar som körs 20 timmar per dygn kräver tyg som tål hårt slitage.

Foto: Eric Roxfelt/TT Bild 1 av 3

Naturmaterial som äggskal och…

Foto: Jurek Holzer Bild 2 av 3

… tomatskinn är nya miljösmarta – och förvånansvärt hållbara – råvaror som delvis kan ersätta kimrök i flera gummidetaljer.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 3 av 3

Lägre vikt, bättre bränsleekonomi, mindre utsläpp och mer miljövänliga, återvinningsbara delar har traditionellt varit drivkrafterna bakom utvecklingen av bilens ingående komponenter. Men med ändrade förväntningar om hur bilar kommer att användas i framtiden förskjuts också utvecklingsmålen för bilindustrin. Det rapporterar den amerikanska branschtidningen Automotive News.

Dagens bilar står still cirka 95 procent av tiden och rullar i bästa fall en timme om dagen. Men enligt vissa uppskattningar kan självkörande bilar, när tekniken väl blir tillgänglig, hållas rullande så länge som 20 timmar om dagen.

Annons
Annons
Annons