Annons
X
Annons
X

Regeringen kritiseras för liten miljömorot

Nu kommer regeringens förslag om ett så kallat bonus malus-system för att få folk att köpa miljövänligare bilar.

Moderaterna, Centern och Bil Sweden är redan kritiska.

Av TT
(uppdaterad)
Foto: Åsa Westerlund

Det föreslagna bonus malus-systemet, som bygger på principen om både morot och piska, går ut på att bilar med låga utsläpp ger en bonus vid inköpet medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.

Den statliga utredningen som för nästan ett år sedan lade fram förslaget om bonus malus fick kritik från flera håll. Regeringen föreslår nu att maxsumman för bonusen ska ligga betydligt lägre än i utredarens förslag, vilket också möts av kritik.

– Morötterna är inte tillräckligt starka för att få det förändringstryck som behövs, säger branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Annons
X

– Allt som stimulerar en förändring är ju av godo. Men beloppen är väldigt låga om man jämför med länderna som varit framgångsrika, Norge respektive Holland.

Han får medhåll av riksdagsledamoten Rickard Nordin, energi- och klimatpolitisk talesperson för Centern, som föreslår en mer än dubbelt så stor bonus.

– Vi vill ge 100 000 till de allra miljöbästa bilarna, säger han.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Centern vill höja bonusen för att få fart på försäljningen av de mer miljövänliga bilarna, men vill inte att malus-delen läggs på fordonsskatten. I stället föreslår C en straffavgift precis vid köpet.

    – Det ger ju effekt när man tittar på priset på bilen, och det är det som avgör när du köper. Inte vilken skatt du har i förlängningen, säger Rickard Nordin till TT.

    Hans kollega i Moderaterna, riksdagsledamoten Johan Hultberg, tycker att förslaget inriktar sig mer på att straffa bilister än att påskynda omställningen av fordonsflottan.

    – Vår huvudkritik är att regeringen har utformat systemet snarare för att få in mer skattepengar än att utforma ett system som påskyndar omställningen av fordonsflottan, säger Johan Hultberg.

    Motormännens vd Fredrik Daveby är dock försiktigt positiv till förslaget.

    – Vi tycker att det här är rätt väg att gå. Men det är väldigt viktigt att det här bara gäller nya bilar så att det påverkar konsumenten inför ett nytt köp och inte drabbar de som redan har äldre bilar, säger han.

    Han tycker också att det är viktigt att den högre skatten inte blir ett medel för staten att öka sina skatteintäkter.

    – Det är väldigt viktigt för trovärdigheten att ett eventuellt överskott går tillbaka till bilägarna.

    Annons
    Annons
    Foto: Åsa Westerlund Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X