Recension

ColoursBigonzettis finurliga catwalk lyfter

Inga Halloween-spöken stiger fram på Operans scen i Allhelgonahelgens premiär, men väl mörkblå dansare i rökmoln.

Under strecket
Publicerad
Annons

Detta lite rockiga inslag ingår i Alonzo Kings Händel, en rörelselek i svängningstalet mellan barockt, klassiskt och modernt. San Francisco-baserade King vill upphäva gränser mellan tidskoder och könsroller. Kvinnorna i styva tutuer och männen i volangprydda korta kjolar illustrerar de flytande skarvarna mellan manligt och kvinnligt, sträckta vrister och flexade fötter. Händels orgeltoner interpunkteras av Leslie Stucks Interludier.

King vill undersöka ögonblicket när dansaren når utöver kroppens fysiska begränsningar – när dansaren blir dansad – men har svårt att förmedla övergångarna, vilket skapar en känsla av osäkerhet. Det slirar i uttryck och avsikter. I Joakim Stephensons muskulära solo anas komisk drift, i Katja Björners uppgivna framåtstupa på golvet likaså, men den fragmentariskt spretiga strukturen förvirrar. Är detta svulstig parodi eller en allvarsam illustration av koreografens något flummiga utvecklingsteorier kring traditionella kulturyttringar? Inte ens radarparet Marie Lindqvist och Anders Nordström lyckas bringa klarhet i detta obskyra opus.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons