Annons

”Betygssystemet slår ut för många elever”

Alla barn i grundskolan har idag inte förutsättningar att klara godkända betyg i alla ämnen, inte ens om de får särskilt stöd, skriver artikelförfattarna.
Alla barn i grundskolan har idag inte förutsättningar att klara godkända betyg i alla ämnen, inte ens om de får särskilt stöd, skriver artikelförfattarna. Foto: Jessica Gow/TT

Dagens betygssystem påverkar många elevers självkänsla, studiemotivation och psykiska hälsa negativt. Skolan måste kunna hantera elevers olika förutsättningar och vara en skola för alla, skriver professor Christopher Gillberg med flera.

Publicerad

Det finns idag omfattande kunskap, baserad såväl på forskningsresultat som på pedagogisk och klinisk erfarenhet, som stöder att de teoretiska kunskapskraven för att få godkända betyg i den svenska grundskolan är för högt satta för den stora elevgrupp som har en svagare teoretisk begåvning – cirka 13 procent av alla barn och ungdomar. Med detta menas att begåvningsnivån ligger inom den vida ”normalvariationen”, och det handlar inte om en intellektuell funktionsnedsättning. Svag teoretisk begåvning innebär att man har svårare med abstrakt problemlösning och med teoretisk inlärning – men man hör till grundskolan.

Det förvånar oss att man på Skolverkets hemsida inte får någon ”träff” när man söker på svag begåvning, däremot finns länkar till särskilt begåvade elever. Den läroplan som kom 2011 höjde både de teoretiska kraven för godkända betyg och kraven på kognitiva/exekutiva förmågor, det vill säga att till exempel kunna planera, organisera, resonera, reflektera och analysera.

Elisabeth Fernell och Christopher Gillberg.

Foto: Pressbilder Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons