X
Annons
X
Recension

”Nymaterialism” Betraktaren lämnas i sticket på Bonniers Konsthall

Bonniers Konsthall visar förtjänstfullt centrala verk i en konströrelse som fokuserar på naturmaterial som lera, textil och trä. Men vad betyder det nya intresset för mödosamt och långvarigt handarbete egentligen, frågar sig Håkan Nilsson.

Theaster Gates, ”Soul Manufacturing Corporation”, installationsvy på Bonniers Konsthall. Foto: Oskar Omne

När Bonniers Konsthall satsar på nymaterialismen lyfter man fram konstnärliga praktiker där ”process” och ”kollektivt arbete” är honnörsord. Här möter bland annat två veritabla verkstäder: Theaster Gates pågående keramiska workshop, och Lee Mingweis ”The Mending Project” där besökare kan få sina kläder lagade.

Verkstäderna handlar inte om själva hantverkandet, utan om möten och kunskapsöverföring. Gates projekt "Soul Manufacturing Corporation" har sedan 2011 fungerat som ett ramverk för liknande workshops världen över. På Bonniers konsthall handlar det om ett mästare-lärlingprogram. Och hos Lee Mingwei får besökaren kläderna lagade i utbyte mot att denne berättar något om plagget.

Theaster Gates, ”Soul Manufacturing Corporation”, installationsvy på Bonniers Konsthall.

Foto: Oskar Omne Bild 1 av 5

Lee Mingwei, ”The Mending Project”, 2009–2018.

Foto: Bonniers Konsthall Bild 2 av 5

Sheila Hicks, ”Minimes”, textil och sten, 2018 .

Foto: Atelier Sheila Hicks, Paris Bild 3 av 5

Flätade verk av Abdoulaye Konaté och skulpturer av Francis Upritchard, installationsvy på Bonniers Konsthall.

Foto: Jean-Baptiste Berangér Bild 4 av 5

Britta Marakatt-Labba, installationsvy på Bonniers Konsthall.

Foto: Jean-Baptiste Berangér Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X