”Matte inte svenska skolans bästa gren”

Foto: Hossein Salmanzadeh/TT

Det blev ett oförändrat resultat för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019. Men skillnaderna mellan elever med olika bakgrund ökar, och i matte ligger Sverige under OECD-snittet.

– Lite besviken tror jag att jag kan säga att jag är, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.

Under strecket
Anna Lena Wallström / TT
Publicerad
Ingela Landström
Foto: Ingela Landström
Annons

TT har tagit del av den internationella Timss-rapporten, en sifferspäckad sak på drygt 600 sidor, som nu offentliggjorts. Sverige fick i stort sett samma poäng i matematik och naturvetenskap som vid det positiva trendbrottet 2015.

Såväl fjärde- som åttondeklassarna presterar ett par poäng bättre i matematik, medan det i naturvetenskap i stället blev tre respektive en poäng sämre. Samtliga förändringar är så små att de ligger inom felmarginalen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons