Besatt av bossa nova

I Brasilien blev musikstilen bossa nova ett mode som kom och gick under tidigt 60-tal. Astrud Gilberto sjöng The Girl from Ipanema och charmade en hel värld med sin lågmälda sång. På 00-talet är det Bebel Gilbertos softa stämma som hörs i de dyra klädboutiquernas musikanläggningar i världens storstäder.

Under strecket
Publicerad
Bossa novans arvtagerska Bebel Gilberto slog igenom med albumet Tanto Tempo. På lördag uppträder hon på Mosebacke  i Stockholm

Bossa novans arvtagerska Bebel Gilberto slog igenom med albumet Tanto Tempo. På lördag uppträder hon på Mosebacke i Stockholm

Annons

Medan Bebel Gilberto fortsätter att fylla konserthus i Europa, USA och Japan, anses bossa novan hopplöst ute i Brasilien. Brasiliansk musik i Brasilien och i övriga världen skiljer sig åt. Många brasilianska musikstilar spelas aldrig i Europa och bossa nova hör man numera sällan i Brasilien.
Bossa nova var en ny modern intellektuell musikstil som skapades av ett gäng musiker och poeter i Rio de Janeiro i slutet av 1950-talet. Den odlades bland vit medelklass, de flesta unga studenter som romantiserade bilden av sitt älskade Rio de Janeiro under en positiv tid i Brasiliens historia.
När skivan Canção do Amor Demais kom ut i maj 1958, var det den populära sångerskan Elizeth Cardoso som drog till sig uppmärksamheten. Få kände till den unge kompositören Antônio Carlos Jobim som då börjat samarbeta med poeten Vinícius de Moraes. Flera av sångerna framfördes lågmält av gitarristen och sångaren João Gilberto.
Dessa tre blev senare bossa novans mest kända artister. João Gilbertos introverta stil låg i absolut kontrast till den tidens storbröstade öppna sångstil i bolero och samba-canção. Negativ kritik haglade. Men João Gilberto var avantgarde och svarade på kritiken med orden: ”Det är viktigare att älska än att sjunga rent”.
1959 kom João Gilbertos genombrott, då LP:n Chega de Saudade släpptes och hans banbrytande rytmiska spelstil kom att påverka en hel generation musiker både i Brasilien och utomlands. Det minimalistiska, enkla och lågmälda var ideal. Han var den största anledningen till att de flesta brasilianska artister som sedan seglade upp bytte ut pianot och dragspelet mot gitarren.
I början av 60-talet inleddes ett samarbete mellan João Gilberto, hustrun Astrud Gilberto och jazzsaxofonisten Stan Getz. Paret Gilberto flyttade till USA och fick världshitten The Girl from Ipanema.
1966 fick João Gilberto dottern Bebel Gilberto med den brasilianska sångerskan Miúcha. Bebel Gilberto fick sitt genombrott med debutalbumet Tanto Tempo år 2000. Med sin bomullslena storstadsmusik skapade hon ett nytt sound i lounge-landskapet bland Vougeläsande trendsättare. Musiken hördes i klädbutiker och caféer i världens storstäder och blev förknippad med en flärdfull, trendig livsstil i bossa nova rytm. Skivan sålde över en miljon ex. redan första året.
I USA och Europa är det några inflytelserika musikproducenter som har sett till att vissa brasilianska artister lyfts fram i västvärlden, som i fallet Bebel Gilberto.
Onekligen har familjebanden varit till hjälp i exponeringen, men det var framförallt den serbiske mästerproducenten Suba som låg bakom Bebel Gilbertos debutalbum Tanto Tempo. Han förolyckades i en brand i sin egen studio i São Paulo strax innan skivan blev klar och Béco Dranoff tog över producentskapet i New York.
Béco Dranoff startade etiketten Ziriguiboom med brasiliansk musik på det belgiska skivbolaget Crammed discs i slutet av 90-talet. Sedan dess har en sofistikerad fusion av brasiliansk bossa nova-influerad pop-electronica spridits i västvärlden via Zuco 103, Bossacucanova, Cibelle, Celso Fonseca och Bebel Gilberto, vars skivor är svåra att hitta i Brasilien.
– Tanto Tempo bara fortsätter att sälja, kvittrar Bebel Gilberto i en knastrande telefonlur från London.
På Bebel Gilbertos nya skiva Momento, som kom ut i år, är den tillbakalutade och flödande storstadselectronican kvar, men också folkliga inslag av dragspelsmusiken forró med musiker ur New York-bandet Forró In the Dark.
– Jag tycker att jag mognat sedan Tanto Tempo. På nya albumet Momento visar jag tydligare vem jag är. Nu när jag varit framgångsrik ett tag är det skönt att kunna vara fri. Jag ville komma bort från studioperfektionismen. På Momento har jag jobbat med tre olika producenter och spelat in skivan i mina tre favoritstäder London, New York och Rio de Janeiro. Jag har kunnat prova mig fram och röra mig fritt.

Saknar du Suba som producerade Tanto Tempo?
– Åh , vilken talang Suba var, fantastisk, utropar Bebel Gilberto i telefonen. Han lever inte längre men jag är alldeles säker på att han finns med och ger mig kraft när det behövs. Béco Dranoff tog över som producent och han har betytt allt för min karriär. Utan honom hade jag inte varit någon alls. Det är tack vare honom som jag gör karriär och är känd över hela världen, säger Bebel Gilberto.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons