X
Annons
X

Främling Bert Karlsson kung i musikaliskt buskisdrama

Anna-Lena Efverman som Bert Karlsson omgiven av sina artister i ”Främling”.
Anna-Lena Efverman som Bert Karlsson omgiven av sina artister i ”Främling”. Foto: Urban Jörén

Riksteaterns uppsättning av ”Främling” hann visas för kritikerna innan den med ett raskt beslut från Riksteatern lades ner dagen före den planerade premiären. SvD:s Lars Ring såg förhandsvisningen.

Den svenska historien, den litterära och den verkliga, rymmer en hel del personer vid namn Karlsson. Ibland verkar själva namnet leda till gemensamma drag. Några av dem har helt egna agendor, där det gäller att sätta sig själv främst. Egna fördelar, eget perspektiv utifrån en totalegoistisk självuppfattning. Man flyger över verkligheten, via eget moraliskt luftrum.

Bert har kanhända en hel del gemensamt med Karlsson på taket. Dramatikern Gertrud Larsson verkar tycka det när hon nu skrivit pjäsen ”Främling” som är ett slags skröna om skivdirektören, sommarlandsentreprenören och asylkungen Bert Karlsson. Larsson skildrar Bert som en annan margarinklick som glider omkring alldeles opåverkad av all kritik. Pjäs-Bert är sig själv närmast, och byter gärna ståndpunkt om hur pengar kan tjänas. Flyktingar kan vara bra eller dåliga, det beror på.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X