Design

Designaktuella Carl Philip: ”Först och främst är jag prins”

Designduon Bernadotte & Kylberg har designat porslin för Gustavsberg, textil för Åhléns, skålar för Stelton och glas för Zwiesel Kristallglas. Men de började med grafisk design. Undra på att de gladdes åt sitt senaste uppdrag – att förnya sängtillverkaren Hästens ikoniska rutmönster. Vi träffar dem på lanseringen under möbelmässan i Milano.

Annons
X

Runt omkring bågnar Milano av det allra senaste inom inredningsdesign från hela världen. Men restaurangen Carlo e Camilla in Segheria skulle kunna vara hämtad ur en målning av Caravaggio med sina tunga kristallkronor och flagnande puts på väggar som strävar högt upp mot nakna takbjälkar. Att byggnaden tidigare hyste ett sågverk (segheria på italienska) är passande med tanke på vad som sker här idag: Svenska Hästens, med en 165-årig historia av hantverk och naturmaterial, lanserar för första gången en tolkning av sitt välkända rutmönster av externa formgivare. Det är ett stort steg för familjeföretaget från Köping som numera säljer sina exklusiva sängar i 36 länder.

Uppdraget att ta sig an den ikoniska rutan gick till designkontoret Bernadotte & Kylberg. Arbetet startade redan för två år sedan med ett besök på Hästens fabrik i Köping.

– Det är en dröm för en grafisk formgivare, särskilt med tanke på kvaliteten på hantverket i tillverkningen. Och vi insåg direkt att här gäller det att inte fega ur med mönstret. Det måste bli "sportbil", säger Oscar Kylberg och skrattar.

– Visst krävdes det lite guts från vår sida att ta oss an det här uppdraget, men ännu mer från Hästens som startade sin förnyelseprocess, säger prins Carl Philip.

Det första besöket utvecklades till ett nära samarbete som resulterade i sängarna Appaloosa och Marwari, döpta efter två berömda hästraser. I mönstret till Appaloosa har Bernadotte & Kylberg löst upp rutan till ett abstrakt mönster. För Marwari gick formgivarna tillbaka till Hästens ursprung som sadelmakeri. De provade först att fläta sadelgjord, men det fungerade inte. Då väcktes tanken på ett tyg som skulle efterlikna sadelgjordens struktur och ha den djupa lystern hos hästens päls. Båda mönstren förde med sig tekniska utmaningar som löstes gemensamt av formgivarna, Hästens och tygleverantören.

Oscar Kylberg och prins Carl Philip lärde känna varandra genom gemensamma vänner. De upptäckte snabbt att de både trivdes och arbetade bra ihop och startade Bernadotte & Kylberg år 2012. Sedan dess har de samarbetat med bland andra Stelton, Åhléns och Gustavsberg. En grundtanke är att de står för all formgivning tillsammans, som Bernadotte Kylberg. Att prins Carl Philip också har ett officiellt uppdrag som prins av Sverige skapar naturligtvis uppmärksamhet som kan vara positiv. Men det gör samtidigt att allt som Bernadotte & Kylberg producerar granskas noga – och inte alltid med fokus på själva designen. Det är en verklighet som duon tacklar genom att ställa höga krav på både sitt eget arbete och på uppdragsgivaren.

– Det gör det ännu viktigare för oss att allt vi gör håller en så hög kvalitet som bara är möjligt, konstaterar prins Carl Philip.

Så hur kombinerar han uppdraget som prins med yrket som formgivare?

– Först och främst så är jag ju prins, det måste gå först. Sedan ser veckorna olika ut. Ibland är det mycket att göra med officiella uppdrag och andra uppgifter på slottet, ibland inte. Om inte så är jag hundra procent formgivare.

Appaloosa och Marwari finns att beställa i utvalda Hästensbutiker från slutet av 2017 och kommer att kosta 33 000 respektive 50 000 euro.

Utforska Perfect Guide Shopping

shopping bag

Shoppa redaktionens favoriter, det bästa inom mode, inredning och skönhet. Exklusiva erbjudanden och samarbeten för våra läsare

TA MIG TILL SHOPPEN!

Till Toppen