Berlin Lufthansas nya nav

Höga bränslepriser och ekonomisk kris i USA och Västeuropa. Det är en kombination som slår hårt mot världens flygbolag. Flera av dem har fått dra ned kapaciteten och varna för nya stora besparingar. Men i grunden är det en tillväxtbransch och det finns samtidigt gott om exempel på bolag som bygger ut, som när Lufthansa tar plats på nya flygplatsen i Berlin.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Trots den ekonomiska krisen har tyska Lufthansa klarat sig förhållandevis bra men bolaget har ändå tvingats dra ned planeringen för hur mycket trafik man ska ha framöver. nu gör bolaget en stor satsning på den nya flygplatsen i Berlin där man hoppas på ett nytt koncept med betydligt lägre kostnader.

Trots den ekonomiska krisen har tyska Lufthansa klarat sig förhållandevis bra men bolaget har ändå tvingats dra ned planeringen för hur mycket trafik man ska ha framöver. nu gör bolaget en stor satsning på den nya flygplatsen i Berlin där man hoppas på ett nytt koncept med betydligt lägre kostnader.

Foto: TOBIAS SCHWARZ/REUTERS
Annons

För flygbolagen har det varit en lång rad svåra år. Finanskraschen, eurokrisen, vulkanutbrott och ett högt oljepris som nu åter klättrat upp till nivåer som inte är så långt från toppen 2008 har satt hård press på flygbolagen.

Till viss del har de kunnat kompensera sig för de högre bränslepriserna genom att ta ut bränsletillägg från passagerarna. Men det påverkar i sin tur efterfrågan och flygbolag efter flygbolag talar nu om hur de ser att de viktiga affärsresenärerna ändrat strategi. De flyger visserligen fortfarande mycket, men de letar efter billiga biljetter i turistklass. Och det slår förstås mot flygbolagen som hellre säljer dyra biljetter i affärsklass.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons