Bergmans rykte växte – trots det ryska förbudet

MOSKVA | Ingmar Bergman har inspirerat några av Rysslands mest hyllade filmskapare. SvD möter en av dem, Sergej Dvortsevoj, som nyligen tävlade om Guldpalmen i Cannes, för att förstå hur Bergman blivit ett monument som inte kastar skugga över nya generationer.

Under strecket
Publicerad
Bergmanåret drar fulla hus med filmfestivaler och utställningar. Invigningen av Bergmanåret på ryska statliga humanistiska universitetet i Moskva.

Bergmanåret drar fulla hus med filmfestivaler och utställningar. Invigningen av Bergmanåret på ryska statliga humanistiska universitetet i Moskva.

Foto: Denis Sinyakov
Filmproducenten Katinka Faragó arbetade med Ingmar Bergman i över 30 år.

Filmproducenten Katinka Faragó arbetade med Ingmar Bergman i över 30 år.

Foto: Denis Sinyakov
Denis Sinyakov
Foto: Denis Sinyakov
Utställning på klassiska Tretjekov-galleriet i centrala Moskva. Bergmanåret firas med filmvisningar och utställningar i Ryssland.

Utställning på klassiska Tretjekov-galleriet i centrala Moskva. Bergmanåret firas med filmvisningar och utställningar i Ryssland.

Foto: Denis Sinyakov
Filmkritikern Olga Surkova i sin lägenhet i Moskva.

Filmkritikern Olga Surkova i sin lägenhet i Moskva.

Foto: Denis Sinyakov
En av gästerna vid invigningen av Bergmanåret på ryska statliga humanistiska universitetet är ryske filmkritikern Kirill Razlogov.

En av gästerna vid invigningen av Bergmanåret på ryska statliga humanistiska universitetet är ryske filmkritikern Kirill Razlogov.

Foto: Denis Sinyakov
Filmregissören Sergej Dvortsevoj inspireras av Ingmar Bergman. Han arbetar ofta med samma skådespelare som under tidigare produktioner. Samal Jesljamova vann priset för bästa skådespelerska under filmfestivalen i Cannes.

Filmregissören Sergej Dvortsevoj inspireras av Ingmar Bergman. Han arbetar ofta med samma skådespelare som under tidigare produktioner. Samal Jesljamova vann priset för bästa skådespelerska under filmfestivalen i Cannes.

Foto: Denis Sinyakov
Bergmans anda i Ryssland. Några dagar före filmfestivalen i Moskva drar igång visar Olga Surkova bilder från Bibi Anderssons besök i Ryssland på 1960-talet. Till höger om Bibi Andersson står filmskribenten Jevgenij Surkov.

Bergmans anda i Ryssland. Några dagar före filmfestivalen i Moskva drar igång visar Olga Surkova bilder från Bibi Anderssons besök i Ryssland på 1960-talet. Till höger om Bibi Andersson står filmskribenten Jevgenij Surkov.

Foto: Arkivbild från Olga Surkova
Bergmans anda i Ryssland. Några dagar före filmfestivalen i Moskva drar igång visar Olga Surkova bilder från Bibi Anderssons besök i Ryssland på 1960-talet. Till höger om Bibi Andersson står filmskribenten Jevgenij Surkov.

Bergmans anda i Ryssland. Några dagar före filmfestivalen i Moskva drar igång visar Olga Surkova bilder från Bibi Anderssons besök i Ryssland på 1960-talet. Till höger om Bibi Andersson står filmskribenten Jevgenij Surkov.

Foto: Arkivbild från Olga Surkova
Annons

I en biosalong på Moskvas internationella filmfestival sitter en ung kvinna och väntar på att Fanny och Alexander ska rulla igång.

– Jag tycker om det intellektuella. Atmosfären i ”Det sjunde inseglet” öppnade mina sinnen, säger projektledaren Elena Sobinova.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons