X
Annons
X
Recension

Bergman – lögn och sanning Bergman: Teaterhantverkaren som blev filmgigant

Premium

En suggestiv guidning genom ett bergmanskt universum för den som antingen vill minna eller veta mer. Utställningen "Bergman – lögn och sanning" visar en nyskapad mix av film och teater – väl utfört, väl tänkt.

Kuratorn Anna Bergman, scenograf och kostymtecknare som jobbat med Ingmar Bergman och varit gift med hans son Mats Bergman. Här vid Alexanders dockteater i ”Fanny och Alexander”. Bergman hade en liknande dockteater som barn.
Kuratorn Anna Bergman, scenograf och kostymtecknare som jobbat med Ingmar Bergman och varit gift med hans son Mats Bergman. Här vid Alexanders dockteater i ”Fanny och Alexander”. Bergman hade en liknande dockteater som barn. Foto: Janerik Henriksson/TT

Utställningen om Ingmar Bergman börjar med en modellteater. En liten kopia av Det Kongelige Teater med orden ”Ei blot til lyst” ovanför scenen. ”Inte bara för nöjes skull.” Devisen var viktig, eller den blev viktig, för prästsonen som fick denna teater som tioåring och kom att stanna kvar där. I fantasierna, fiktionen och scenen som kom att fungera som på en gång leksak och förstoringsglas. Lust och moral.

"Bergman - lögn och sanning" öppnas i dag lördag på Scenkonstmuseet. Utställningen kommer ursprungligen från Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen i Berlin. När den nu anlänt till Stockholm är den rejält utökad – med 70 procent nya föremål, tror museichefen Daniel Wetterskog. Scenografen Anna Bergman har fungerat som kurator och plockat med svenskt material, särskilt på teatersidan. Scenografimodeller, kostymer, manus och foton från sceniska uppsättningar.

Kuratorn Anna Bergman, scenograf och kostymtecknare som jobbat med Ingmar Bergman och varit gift med hans son Mats Bergman. Här vid Alexanders dockteater i ”Fanny och Alexander”. Bergman hade en liknande dockteater som barn.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 3

Gud, marionett ur ”Fanny och Alexander”. Dockmakare: Arne Högsander.

Foto: Jonas Andre/Scenkonstmuseet Bild 2 av 3

Till vänster Manne Lindholms kostym för Mia spelad av Bibi Andersson i ”Det sjunde inseglet”, 1957. Till höger Nils Poppe och Bibi Andersson som gycklarna Jof och Mia i filmen.

Foto: Jonas Andre/Scenkonstmuseet Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X