X
Annons
X

Berglings val: Vardagsbil i stället för fartvidunder

I oktober är det 30 år sedan storspionen Stig Bergling lyckades fly från Säpo under en permission. Den välplanerade flykten involverade två hyrbilar: En Volvo 360 och en Opel Ascona. 

På väg ombord på färjan är det bilar för folket som gäller: Volvo 240, Volkswagen Passat och Saab 99 – de skulle alla ha kvalat in som lämpliga flyktbilar för Stig Bergling.
På väg ombord på färjan är det bilar för folket som gäller: Volvo 240, Volkswagen Passat och Saab 99 – de skulle alla ha kvalat in som lämpliga flyktbilar för Stig Bergling. Foto: AP

I den utmärkta P3-dokumentären om Stig Bergling berättar Bergling själv om hur hans då­varande fru Elisabeth Sandberg dammade i väg på småvägar i Dalarna med hyrbilarna för att skaka av sig eventuella förföljare från Säpo. Blotta tanken på att 1987 köra så det ryker med en Volvo 360 (den "sportigare" och lyxigare varianten av holländska 340) eller en Opel Ascona C (den framhjulsdrivna "världsbilen" som två år senare ersattes av Vectra) framkallar inte direkt bilder av James Bond-liknande spionglamour på näthinnan. 

På väg ombord på färjan är det bilar för folket som gäller: Volvo 240, Volkswagen Passat och Saab 99 – de skulle alla ha kvalat in som lämpliga flyktbilar för Stig Bergling.

Foto: AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X