Annons
Recension

Berenice Abbott I-IIBerenice Abbott i helfigur

Två lika tunga som eleganta fotoböcker kan kanske ge Berenice Abbott välförtjänt uppmärksamhet från fotopubliken. Hennes porträtt av 20-talets kulturella Pariselit såväl som 30-talets Manhattan i förvandling är ett vackert tidsdokument.

Under strecket
Publicerad

Under 00-talet har fotoboken alltmer växt som samlarobjekt. Små upplagor, sofistikerade tryck- och reproduktionsmöjligheter, begåvade art directors samt bokens självklara fallenhet som medium för att presentera fotografi har bidragit. Inte minst bibliofilerna Martin Parrs och Gerry Badgers The Photobook: a history (Phaidon) i två tvåkilosvolymer från mitten av detta decennium har drivit på samlarintresset ordentligt. En marknad som givetvis främst påverkats av fotografiets frammarsch på konstscenen i övrigt.

Berenice Abbott (1898-1991) kvalade aldrig in i det brittiska fotograf- och skribentteamets alternativa fotohistoria. Utställningen och boken som gjorde henne till ett namn, Changing New York från 1937, hade redan fått sin plats i fotokanon och har funnits i lågprisupplaga i stort sett oavbrutet sedan dess. Men bilderna av det gamla 1800-tals Manhattan som revs och det nya som byggdes på höjden framför hennes ögon var också allt som var bekant av hennes verk.

Annons
Annons
Annons