Annons

Bensinupprorisk – då är det här en bil för dig

Volkswagen minsta suv T-Cross är i princip en högbyggd VW Polo. Fast rymligare och mera praktisk.
Volkswagen minsta suv T-Cross är i princip en högbyggd VW Polo. Fast rymligare och mera praktisk. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det här är bilen som även de mest militanta ledarna för bensinupproret skulle kunna leva med. Den drar hälften så mycket bensin som motsvarande 1970-talsmodell och är dubbelt så rolig att köra.

Under strecket
Publicerad

Det mesta går numera att manövrera med knappar i ratten.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 9

Förarplatsen påminner inte bara om VW Polo utan i stort alla VW-modeller.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 2 av 9

VW T-Cross rymmer faktiskt mer bagage än storebror Golf och behövs ännu mera svängrum kan hela baksätet skjutas framåt.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 3 av 9

Reparationssats i stället för reservhjul. Välj själv.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 4 av 9

VW T-Cross är en rolig, praktisk och lättkörd bil.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 5 av 9
Foto: Pontus Lundahl/TTBild 6 av 9

I testbilen sitter en trecylindrig motor på 110 hästkrafter men den svenska VW-importören tror att samma motor med 95 hästar blir bästsäljaren.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 7 av 9
Foto: Rolf GildenlöwBild 8 av 9
Foto: PeugeotBild 9 av 9

I slutet av 1970-talet kostade bensinen i Sverige strax under åtta kronor litern. Ungefär hälften så mycket som i dag. Marknadens hetaste småbil på den tiden hette VW Golf GTI. Den drog strax under litern per mil enligt dåtidens sätt att mäta. I verkligheten drog den betydligt mer.

Vår testbil VW T-Cross TSI drar under halvlitern per mil trots att den har fler hästkrafter. Men även den dricker i verkligheten mer. Enligt det nya tuffare mätsystemet WLTP behöver den 0,62 liter per mil. Men ändå kommer du ungefär dubbelt så långt med T-Cross som med dåtidens Golf GTI.

Annons
Annons
Annons