X
Annons
X
Recension

Våroffer Benke Rydman skapar vattendans med ös till max

"Våroffer" är ett jättekliv framåt för Benke Rydman som koreograf. Tjugo streetdansare går i klinch med Stravinskijs vidunderliga rytmer i en imponerande, vattenrik show.

”Våroffer” med 20 streetdansare och 5 000 liter vatten. Foto: Håkan Larsson

Vi skriver 2018 och Stravinskijs moderna balettklassiker ”Våroffer”, från 1913, är en vital åldring som upplevt mer än hundratalet tolkningar genom åren. Flera svenska koreografer – till exempel Mats Ek, Ulf Gadd, Jeanette Langert och Pontus Lidberg – har gett sig i kast med baletten, inspirerade av Stravinskijs makalösa komposition. Nu ger Fredrik Benke Rydman baletten sin tribut, med en storskalig uppsättning på Kulturhuset Stadsteaterns stora scen. Mäktig scenografi och tjugo flexibla och samstämda streetdansare intar scenen.

Det är inte första gången som Rydman tar sig an en klassiker och han har lärt av föregående uppsättningar. I "Svansjön" hittade han en rak, tydlig känslolinje – en appell för kärleken. I "Eldfågeln" – också den till musik av Stravinskij – testade han med gott resultat sin kapacitet som koreograf för stor ensemble. I "Nötknäpparen" gick han vilse i en alltför snårig och ordrik struktur. I "Våroffer" tar han ett stadigt grepp om sitt koncept och styr ut i rikliga vattenmassor utan att förlora sitt mål ur sikte.

”Våroffer” med 20 streetdansare och 5 000 liter vatten.

Foto: Håkan Larsson Bild 1 av 3

”Våroffer” i koreografi av Fredrik Benke Rydman som i första akten dansar med en industrirobot.

Foto: Håkan Larsson Bild 2 av 3

Ensemblen dansar i vatten i ”Våroffer”.

Foto: Håkan Larsson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X