Annons

Bekväm Audi med låga utsläpp – men högt pris

Audi Q5 kvalar in i samma storleks- och prisklass som BMW X3 och Volvo XC60.
Audi Q5 kvalar in i samma storleks- och prisklass som BMW X3 och Volvo XC60. Foto: Anders Wiklund/TT

Tjänstebilsförare som pendlar mindre än fyra mil enkel sträcka och kan ladda på jobbet – då är Audi Q5 som laddhybrid perfekt. För alla andra är det en dyr bil med hög komfort och en del brister.

Under strecket
Publicerad

Utvändigt är det inget som skiljer laddhybriden från övriga Q5-versioner, förutom ett extra ”tanklock” för laddning.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 10

En lite spretig förarmiljö, sedan Q5 lanserades har Audi hunnit introducera en ny inredningsdesign. Men det mesta funkar bra och det är hög nivå på menysystem och ergonomi.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 2 av 10

Sportstolar med läderklädsel ingår, men elmanövrerade framsäten kostar 9 300 kronor och rutig läderklädsel ytterligare 17 000 kronor.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 3 av 10

Flera körlägen inklusive ett par anpassade för lättare terrängkörning, men höjbar luftfjädring är tillval för 21 900 kronor inklusive dragkrok. På skärmen kan man följa hybridsystemets arbete.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 4 av 10

Uppkoppling med Apple Carplay eller Android Auto ingår i grundutrustningen, men laddbox kostar 4 400 kronor extra. Mycket rymligt prylfack.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 5 av 10

Bagageutrymmet är ganska stort på golvnivå men knips åt från alla håll uppåt. Stuvfacket under golvet ryker i hybridbilen – där ligger batteriet. Och påsen med laddkablar ligger löst och stjäl än mer utrymme.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 6 av 10
Bild 7 av 10

Varningslampan för fordon i döda vinkeln lyser med fast sken vid låg fara och blixtrar med hög ljusstyrka om bilen befarar kollision.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 8 av 10
Foto: MitsubishiBild 9 av 10
Foto: VolvoBild 10 av 10

Start i ett parkeringsgarage på Södermalm i Stockholm. Där har bilen fått lapa ström från en laddstolpe hela dagen. Ingen extra kostnad utöver den förvisso ganska saftiga parkeringsavgiften – men den hade alltså varit lika hög även utan elpåfyllning.

Ännu mer lönsamt hade det därmed varit att parkera en elbil med stort batteri, som behöver många timmar för att ”tankas” fullt. I laddhybridversionen av Audi Q5 är batteriets kapacitet 14,1 kilowattimmar (kWh). Gissningsvis var det bräddfullt redan efter två–tre timmar medan jag knåpade arbetsdagen lång på ett kontor i närheten.

Annons
Annons
Annons