Annons

PavarottiBehöver vi ännu en hyllning till Pavarotti?

Luciano Pavarotti och dirigenten och pianisten Leone Magiera.
Luciano Pavarotti och dirigenten och pianisten Leone Magiera. Foto: SF Studios

Pavarotti prisas i alla tonarter i en ny dokumentär om den italienska bagarsonen som blev världsberömd operatenor. Men filmen är inte intresserad av vare sig själva musiken eller själva sången.

Under strecket
Publicerad

Rösten, säger den spanske tenoren och dirigenten Placido Domingo (nu grundligt metooad, för övrigt, men det är rimligen en annan historia), är alltid feminin – la voz, la voce, la voix, och så vidare. Och att leva med sin röst, fortsätter han, är att leva med en väldigt, väldigt svartsjuk och krävande kvinna. Kollegan och festföremålet Luciano Pavarotti (det här är hans film, vilket titeln skvallrar om), faller sin sångarbroder i talet och kallar rösten en primadonna som kräver ständig och ömsint omvårdnad.

Mer teknisk än så blir inte Ron Howards hyllning till mannen som (av sitt eget skivbolag) kallades Kungen av höga C. Eller jo, förresten. Någon nämner i förbigående att baryton är det naturliga röstläget för en man, varför tenorens röst alltid är ”konstruerad”.

Annons
Annons
Annons