Studie: Fostra pojkar som flickor så lyckas de bättre

Statistiken är tydlig: flickor lyckas bättre än pojkar i skolan. Forskaren Fredrik Zimmerman menar att pojkarnas resultat skulle lyfta om vi vågade uppfostra dem på samma sätt som flickor.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Forskaren Fredrik Zimmerman talar om antipluggkultur, normerna som gör att pojkar underpresterar i skolan för att få vara en del av pojkgemenskapen.

Forskaren Fredrik Zimmerman talar om antipluggkultur, normerna som gör att pojkar underpresterar i skolan för att få vara en del av pojkgemenskapen.

Foto: IBL
Forskaren Fredrik Zimmerman försöker lära sin egen son att sätta ord på känslor. ”Jag ramlade ner från cykeln” kan bemötas med ”om det där hade hänt mig, då hade jag blivit väldigt ledsen": ”Den sortens reaktion kan öppna en damm hos pojkar.”

Forskaren Fredrik Zimmerman försöker lära sin egen son att sätta ord på känslor. ”Jag ramlade ner från cykeln” kan bemötas med ”om det där hade hänt mig, då hade jag blivit väldigt ledsen": ”Den sortens reaktion kan öppna en damm hos pojkar.”

Foto: Privat och IBL
Zimmermans avhandling har fått stort genomslag – särskilt bland lärare.

Zimmermans avhandling har fått stort genomslag – särskilt bland lärare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Jessica Gow/TT
Foto: Jessica Gow/TT
Annons

En tonårspojke i ett klassrum. Han har kepsen nedtryckt till halva ögonvitorna, vickar på stolen och tittar uttråkat ut genom fönstret medan läraren framme vid katedern försöker fånga klassens uppmärksamhet. När en flicka på första raden sträcker upp handen för att svara på en fråga ger han ifrån sig en lång, demonstrativ suck.

– Om en pojke är väldigt nonchalant i klassrummet så tror man att han inte bryr sig – men det är just det han gör. Det är så pojkar ska vara för att bli socialt accepterade. Pojkar vill bli omtyckta och de är väldigt medvetna om hur de ska agera för att blir omtyckta, säger Fredrik Zimmerman, forskare i pedagogik på Högskolan i Borås.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons