Annons

Behaglig mini-suv med chans att bli populär

Nya Renault Captur är väl rustad för att möta konkurrensen på flera plan. Men det är hård kamp i detta segment, där mängder av biltillverkare har färska modeller att erbjuda
Nya Renault Captur är väl rustad för att möta konkurrensen på flera plan. Men det är hård kamp i detta segment, där mängder av biltillverkare har färska modeller att erbjuda Foto: Pontus Lundahl/TT

En ovanligt mogen minsting. Kanske beroende på att den faktiskt vuxit en del jämfört med sin föregångare. Nya Renault Captur har på flera sätt storbilskänsla.

Under strecket
Publicerad
Foto: Pontus Lundahl/TT

En förarmiljö som både är trevlig att se och bra att arbeta i. Notera växelväljarens konsol under vilken ett av alla förvaringsutrymmen finns. Bra pekskärm med enkla menyer och upplägg.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ett baksäte som också utmärker sig med lite bättre komfort än den genomsnittliga bilen i detta segment.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ganska hög lasttröskel men själva bagageutrymmet är väldisponerat och baksätet går att skjuta i längsled om det behövs mer plats.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT

Enligt branschtidningen Automotive News Europe planerar Renault att lägga ned flera av sina bilmodeller. Det är inte särskilt dramatiskt, bilar kommer och försvinner på tillverkarnas menyer.

Men i Renaults fall är det två synnerligen profilskapande modeller som har yxan dinglande över hjässan. Renault var inte först med att bygga en familjebil på höjden, men när familjebussen Espace lanserades 1984 var den ändå en pionjär. Klipskt paketerad, rymlig och flexibel trots nätta yttermått.

Annons
Annons
Annons