X
Annons
X

”Begränsa uppdraget för Arbetsförmedlingen”

Kostnadseffektivitet måste stå i centrum för en ny utredning om Arbetsförmedlingens framtid, skriver representanter för Svenskt Näringsliv.

Arbetsförmedlingens personal lägger tre gånger så mycket tid på administration som på kontakter med arbets­givare, skriver författarna.
Arbetsförmedlingens personal lägger tre gånger så mycket tid på administration som på kontakter med arbets­givare, skriver författarna. Foto: Jessica Gow/TT

Arbetsförmedlingen (AF) kämpar med betydande utmaningar. Företagens förtroende för myndigheten är lågt. Färsk statistik från Svenskt Näringslivs barometer med närmare 3 000 svarande visar att majoriteten av våra medlemsföretag inte använder AF vid rekrytering. Av de som använt AF ger 38 procent ett mycket lågt betyg. Endast 16 procent ger ett högt betyg. Det är alldeles för dåligt.

Arbetsförmedlingens personal lägger tre gånger så mycket tid på administration som på kontakter med arbets­givare, skriver författarna.

Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X