Begåvning mer än en IQ-siffra

Hål i huvudet, inte alla hästar hemma, inte vassaste kniven i lådan eller IQ fiskpinne. Få skulle göra narr av den som inte är så fysiskt rörlig, men det finns gott om raljanta omdömen om den som behöver längre tid för att förstå. Med mer kunskap om vad svag teoretisk begåvning innebär skulle toleransen öka, tror forskare.

Under strecket
Publicerad
”Det finns massor med goda exempel på hur man anpassat undervisningen för elever med svag begåvning. Men man är inte så bra på att utvärdera eller visa upp bra metoder som andra kan ta efter. Det är ingen stark tradition i svensk skola”, säger Ulla Ek, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet.

”Det finns massor med goda exempel på hur man anpassat undervisningen för elever med svag begåvning. Men man är inte så bra på att utvärdera eller visa upp bra metoder som andra kan ta efter. Det är ingen stark tradition i svensk skola”, säger Ulla Ek, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet.

Foto: Andreas H Nilsson
Annons

Den brittiska författaren och journalisten Jane Shilling har skrivit boken ”Främlingen i spegeln” som handlar om att vara medelålders. På bokmässan i Göteborg berättade hon om hur alla log lite skälmskt och sa tröstande ”men inte är väl du medelålders?” när hon berättade om boken. ”Det var som om jag höll på med en bok om att vara dum”, sa hon och publiken skrattade. Det är bara ett litet exempel på hur vi placerar ”dum” längst ner på skalan. ”Men han är inte dum” är ett vanligt omkväde när man talar om en persons andra brister.

Ulla Ek är professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet och har under många år utrett barn med skolsvårigheter och gjort psykologtester. Olika svårigheter eller diagnoser överlappar ofta varandra. Den som är svagbegåvad kan till exempel också ha koncentrationssvårigheter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons