Annons
X
Annons
X
Film
Recension

Dröm vidare Befriande att slippa pojkvänner och övergrepp

Det är en hemtrevlig bild av Alby som presenteras i långfilmsdebuten ”Dröm vidare”, en socialrealistisk skildring om att försöka vara lojal mot sina vänner och samtidigt ta ansvar för sin familj.

Gizem Erdogan, Evin Ahmad, Malin Persson och Segen Tesfai.
Gizem Erdogan, Evin Ahmad, Malin Persson och Segen Tesfai. Foto: Nonstop
Biovåren 2017

Dröm vidare

Regi
Rojda Sekersöz
Genre
Drama
Manus
Johanna Emanuelsson
Medverkande
Evin Ahmad, Gizem Erdogan, Malin Persson, Segen Tesfai, Ella Åhman
Längd
1 tim 32 min

Från 11 år.

Betyg: 4 av 6

Det smäller av lås och reglar, och så kommer hon, klädd i fångvårdens ljusgrå mjukisoverall. Med ett sarkastiskt leende vänder hon sig en sista gång mot avdelningen – och mot oss – och bugar, kompad av ett trumsolo som hämtat ur ”Birdman”.

Det är en snygg, förhöjd öppning i Rojda Sekersöz annars rätt socialrealistiska långfilmsdebut. När hon, Mirja (spelad med den äran av Evin Ahmad) stegar ut genom grindarna väntar hennes lillasyster, och några sekunder senare sladdar tjejkompisarna in på vändplanen i en Volvo. Det visar sig att Mirja har dragit det kortaste strået i en stöld som skulle ha finansierat drömmen om fyra enkla biljetter till Montevideo. De andra har kläckt en ny plan: inknack på guldsmedsaffären i centrum. Sen blir livet en fest. Mirja körs segerrusig hem till Stockholmsförorten Alby.

I mamma Sirkas (Outi Mäenpää) inrökta lägenhet är Mirja däremot ingen hjälte, utan en vuxen unge som borde skaffa ett anständigt liv för att få bo kvar. Trots att det är hon som fyller kylskåpet med snattad pizza åt lillsyrran. När Mirja hittar ett brev med mammans kol-diagnos, är det just omsorgen om systern snarare än ett moraliskt uppvaknande som gör att hon – via egenhändigt arrangerad anställningsintervju – skaffar svartjobb på det fina hotellet x antal t-banestopp norrut.

Annons
X

Arbetet har en lika central plats i ”Dröm vidare” som i Gabriela Pichlers ”Äta sova dö” och Måns Månssons ”Yarden”. Och huvudpersonen är snart försatt i en lika utsatt situation, i och med den otrygga anställningsform hon erbjuds av hotellets lätt sadistiske unge ägare. Men arbetet blir också ett sätt att växa, när Anna Bjelkerud som kollegan Edith tar på sig rollen som Mirjas mentor.

Motsättningen mellan att vara lojal med gänget och ta ansvar för familjen är det som allt snurrar kring. Mirjas knegande uppfattas nämligen som ett svek, framför allt av bästisen Sara (en lysande Gizem Erdogan). I hennes värld är ett låglönearbete samma sak som att ge upp och underordna sig en given och kränkande klasshierarki, i stället för att ta saker i egna händer.

Det må vara en sagolik tolkning av förorten och av kriminalitet.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vissa vändningar i ”Dröm vidare” är för svajigt förankrade – Mirjas beslut att skaffa jobb och distansera sig från kompisarna kommer lite för plötsligt, precis som hennes sätt att fucka upp blir en lite för enkel dramaturgisk lösning. Samtidigt finns det mycket att gilla här. Det är befriande att en film om unga kvinnor med invandrarbakgrund i vad som brukar kallas utanförskapsområde inte problematiserar kön och inte innehåller vare sig pojkvänner eller fysiska övergrepp (här är det snarare tjejerna som är förövare). Och även om längtan bort är en tydlig drivkraft så ligger Rojda Sekersöz version av Alby centrum just i centrum, inte i periferin. Ett Alby som framstår som lugnt och rätt hemtrevligt. Det må vara en sagolik tolkning av förorten och av kriminalitet, men en tilltalande sådan.

    Annons
    Annons
    X

    Gizem Erdogan, Evin Ahmad, Malin Persson och Segen Tesfai.

    Foto: Nonstop Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X