X
Annons
X
Film
Recension

Krig Befriande se unga slåss – men filmen missar målgruppen

Premium

Striden om en skate-lada utvecklas till fullskaligt krig i Guldbaggevinnaren Goran Kapetanovićs nya film. Tyvärr riskerar somligt att gå över huvudet på målgruppen, skriver Jon Asp.

Foto: Folkets Bio

"Du är så grym!" Med lika delar beröm och fruktan träffar omdömet filmens huvudperson i ungdomsdramat "Krig". 00-talets inflation i tillstående "grymt", som i betydelsen "asbra", förenas i ordets allmännare mening "skoningslöst" – som handlade det om en härförare. I ett samhälle som alltmer uppmuntrar unga att vässa armbågarna och ta för sig är det kanske logiskt att de två betydelserna flutit ihop, olika men ändå lika.

Här är det solitären Malte (Loke Hellberg) som är härföraren. Han tar människors egoism för given – så härdas individen och blir starkare. Tillsammans med sin mamma (Malin Levanon) tvingas han byta boplats från villa till höghus, en resa nedåt på skalan efter att pappan flytt fältet, "fet och lycklig". Sämre betong har förvisso skådats, här tycks det långt till Rosengårds marker, bland vidsträckta sanddyner och måsskrik i ett Malmö som vägrar att låta sig tidsbestämmas (skoluniform och veteranbil samsas med Turning Torso), allt högst formsäkert framställt i Ita Zbroniec-Zajts tonade bilder och Nathan Larsons lunkande musik.

Foto: Folkets Bio Bild 1 av 3
Foto: Folkets Bio Bild 2 av 3
Foto: Folkets Bio Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X