Annons

Mikael Mölstad:Befria Systembolaget från sitt monopol

Vilken roll ska Systembolaget ha i frågor om alkoholpolitik och alkoholforskning? Mikael Mölstad anser att det är hög tid att se över Systembolagets framtid.

Under strecket
Publicerad

Illustrationsbild

Foto: Christine Olsson / TT Bild 1 av 1

Illustrationsbild

Foto: Christine Olsson / TT Bild 1 av 1
Illustrationsbild
Illustrationsbild Foto: Christine Olsson / TT

Systembolagets vd Magdalena Gerger oroar sig över svenskarnas syn på alkohol (SvD 24 juni). Det är knappast hennes största problem. Jag anser att hon borde oroa sig mer över Systembolagets framtid. Idag förväntas det mer av monopolet än vad många upplever när man lämnar storstadens sortiment och närhet.

Sortimentet i småstädernas butiker lockar sällan en vinvän. Och handlar du via bolagets ombud är det omständligt. En standard vinbox kan med lite tur hämtas efter två dagar. Det vill säga om du beställer en speciell dag. Väljer du fel dag kan det ta mer än en vecka. Beställer du dryck som inte finns i ordinarie sortiment kan det ta flera veckor. Med andra ord: sommaren är en period då fler upptäcker att privata näthandlare är mer snabbfotade.

Annons
Annons

Detta är inga nyheter för Systembolaget. De vet att framtidens slag kommer att utkämpas inom e-handeln. Ett tydligt tecken är att de nu rekryterat en speciell e-handelschef – en person som ska utveckla det ”digitala kundmötet”. Och på deras kommande webbplats (som du kan testa i beta-version) ska man börja med att välja mellan sortimentet i butik eller online. Just nu testas också separata utlämningsställen för e-handelsköp.

Kan de hålla tempo i denna utveckling är jag övertygad om ett fantastiskt resultat. Överhuvudtaget tycker jag att Systembolagets ambitioner med att utveckla kundupplevelserna är imponerande. Det bådar gott för framtiden. Det finns bara ett stort problem: monopolet.
Hade inte Systembolaget haft sitt komplicerade monopoluppdrag skulle deras arbete vara mycket enklare. Och deras viktiga framtidsprojekt gå mycket snabbare att genomföra. Som det är nu måste Systembolaget ta tusentals hänsyn för att hålla sig vän med allt från regering, riksdag och myndigheter till allmänhet, producenter och inte minst EU.

Jag ogillar verkligen att Systembolaget agerar som de har ett totalt tolkningsföreträde för allt som rör den svenska alkoholpolitiken.

Systembolaget är alltså inte bara en detaljhandlare med ansvar. Deras uppdrag innefattar även roller som alkoholmyndighet, lobbyorganisation, politiker, alkoholforskare och något form av folkhälsoinstitut. Jag ogillar verkligen att de agerar som de har ett totalt tolkningsföreträde för allt som rör den svenska alkoholpolitiken. Alkoholpolitik är väl ändå ett jobb för politiker?

Våra folkvalda måste först och främst frigöra Systembolaget från alla uppdrag som inte rör alkoholförsäljning. Och medan de ändå är på gång kan de avlasta dem från oket att vara ett monopol och införa en ansvarsfull alkoholpolitik som passar bättre i samtiden. Men dröj inte för länge. Snabbare än någon anar kan monopolet tvingas lösa upp sig självt när e-handeln växer. Det kan gå undan om någon megastor e-handelsaktör plötsligt etablerar sig i Sverige. Och oavsett är ju e-handel med alkohol ett område där Systembolaget inte har monopol. Med andra ord: så fort e-handeln börjar dominera över från butiksförsäljningen är monopolet överspelat.

Det finns alltså tunga skäl för riksdag och regering att agera kring Systembolagets framtid redan nu. Då kan de utan hets utveckla framtidens Systembolag till en stor och ansvarsfull aktör. Där staten sätter tuffa regelverk för alla som säljer alkohol. Utan monopol.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons