Annons

Andreas Grube:Bedömningen av alkoholetiketter svajar

Regelverket för etiketter framstår som diffust.
Regelverket för etiketter framstår som diffust. Foto: Hasse Holmberg / TT

Alkoholförsäljning får inte förknippas med situationer där konsumtion inte ska förekomma. Men Systembolagets bedömningar är ojämna och skrattretande, anser Andreas Grube.

Under strecket
Publicerad

Vad är egentligen tillåtet att visa på en flasketikett, och varför? I början av sommaren var det mycket snack om producenten Ängöl och deras midsommaröl: Först förbjöds ölen av Systembolaget på grund av att etiketten visade en Jenny Nyström-tavla från 1920-talet, med fiolspelare, ett finklätt sällskap och människor i båtar. Samma etikett som året innan godkändes.
Beslutet överklagades av Ängöl och tillslut godkändes etiketten (dock för sent för att ölen skulle hinna säljas till just midsommar).

I just det här fallet handlade förbudet enligt Systembolaget om att ”färdas på vatten utgör en riskfylld situation” och att etikettens allmänna motiv tillsammans med namnet midsommaröl ”skapar positiva associationer till högtiden midsommar”.

Regelverket framstår som så diffust att det blir svårbegripligt, i vissa fall rent av skrattretande.

Systembolaget utgår i sina bedömningar från alkohollagens krav på ”särskild måttfullhet”, vilket bland annat innebär att alkohol inte får förknippas med situationer där alkoholkonsumtion inte ska förekomma, som till exempel fordonstrafik, sport, arbete, graviditet eller skola. Förskönande beskrivningar och anspelningar på högtider och årstider bör undvikas. Även sådant som ger intryck av att alkohol höjer den fysiska eller psykiska förmågan går bort, liksom att alkohol skulle främja social, sexuell eller professionell framgång.

Fair enough, jag förstår grundprincipen. Men regelverket framstår som så diffust att det blir svårbegripligt, i vissa fall rent av skrattretande.

Brännvinet Løitens Export Aquavit har till exempel både ett fartyg, ett ångande lok och arbetande män som lastar tunnor på etiketten. Alltså både arbete och fordon, hur kan det då vara ok? Även Lysholm Linie Aquavit har ett fartyg på etiketten: en ståtlig tremastare ute på böljande hav. Och vem är inte bekant med vikingaskeppet på Explorer Vodkas etikett? Kanske kan någon hävda att just vikingaskepp tillhör det förgångna och numera bara finns i sagor, men hey – säg det till E-Type och andra vikingaentusiaster.

Likadant har det varit med en del andra etiketter genom åren. Som producenten Renato Rattis nebbiolovin där originaletiketten föreställer en 1700-talssoldat med någon slags musköt i handen, men som i Sverige istället tvingades hålla i en vandringsstav. Och specialutgåvan av Bollinger La Grande Année 2002, som släpptes i samband med lanseringen av James Bondfilmen Skyfall: På originalflaskan fanns den klassiska Bondlogotypen med en stiliserad pistol i 007, men i Sverige sattes helt sonika en svart klisterlapp över pistolen.
Detta samtidigt som vinet Boom Boom Syrah har en stor bomb med brinnande stubin på sin etikett, och Captain Morgan står med dragen sabel.

Igen, jag tycker grundprincipen är bra. Klart att man ska motarbeta alla former av fyllekörning, drickande på jobbet, sexuella anspelningar, vapenanvändning och annan dynga. Och jag fattar att det handlar om helhetsbedömningar, från fall till fall. Men ibland känns besluten både svajiga och löjliga.
Vad vet jag, kanske är det helt enkelt så att regelverkets ramar är så diffusa att det är omöjligt att göra konsekventa bedömningar.

Men ändå: en båt är en båt är en båt. Eller?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons