Annons
Krönika

Karoline Eriksson:Bechdeltestet något att bygga vidare på

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentmärkning av kultur seglade oväntat in som det hetaste debattämnet i Filmsverige i slutet av förra veckan när fyra biografer – Bio Rio i Stockholm, Roy i Göteborg, Spegeln i Malmö och Röda Kvarn i Helsingborg lanserade ”A-märkt”, som utgår från det så kallade Bechdeltestet. Biograferna ska alltså A-märka de filmer på sin repertoar som: Innehåller minst två kvinnliga, namngivna karaktärer som någon gång under filmen pratar med varandra om något annat än män.

1929, i essän ”Ett eget rum”, slogs Virginia Woolf av hur sällan vänskap mellan kvinnor skildrades inom litteraturen, hur ofta de porträtterades med utgångspunkt från sin relation till en man, ”och hur liten del av en kvinnas liv det i själva verket är”. 1985 var den amerikanska serietecknaren Alison Bechdel inne på ett liknande spår i sin seriestripp ”Dykes to watch out for”. En kvinna i serien förklarar att hon bara såg filmer där två kvinnor pratar med varandra om något annat än män. Bechdel satte effektivt fingret på representation av kvinnor på film, och hur de framställdes.

Annons
Annons
Annons
Annons