X
Annons
X
Bea Szenfeld, ”Station 5”.

Bea Szenfeld stjärnan på en Vårsalong på hemmaplan

Bea Szenfeld, ”Station 5”. Foto: Staffan Löwstedt

Vårsalongen är tillbaka i Liljevalchs konsthall. På fredag öppnar den stora jurybedömda utställningen som varit en säker publikmagnet sedan 1921. Stjärna är Bea Szenfeld med sitt starka bidrag.

Mitt i den stora salen ligger en klunga blekt rosa bebisar på mage, rumpan i vädret, så som spädbarn ser ut när de sover. Eller så som den drunknade treåriga flyktingpojken Alan Kurdi låg på Bodrums strand i fotografen Nilüfer Demirs bild som med chockverkan gick runt världen 2015.

Det är Bea Szenfelds verk "Station 5" som likt så många av hennes kreationer handklippts i papper, denna gång i svagt rosa nyans. Papperslamellerna som bildar de små kropparna hålls på plats av snören. Trots att tekniken bakom den stiliserade skulpturgruppen så öppet redovisas blir babyillusionen väldigt övertygande – och därigenom väcker den känslor av både ömhet och obehag.

Bea Szenfeld, ”Station 5”.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 6

Siv Appelqvist, Fönsterdam.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 2 av 6

Simon Fergin, ”Kanin med morot”.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 6

Stefan Bennedahl, ”Andas in - andas ut. Ett år med Yoga.”

Foto: Staffan Löwstedt Bild 4 av 6

Love Frisendahl, ”Vardagens arkitektur”.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 5 av 6

Monika Eriksson, ”Akademiledamot”.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X