Bea Szenfeld, ”Station 5”.
Bea Szenfeld, ”Station 5”. Foto: Staffan Löwstedt

Bea Szenfeld stjärnan på en Vårsalong på hemmaplan

Vårsalongen är tillbaka i Liljevalchs konsthall. På fredag öppnar den stora jurybedömda utställningen som varit en säker publikmagnet sedan 1921. Stjärna är Bea Szenfeld med sitt starka bidrag.

Publicerad

Mitt i den stora salen ligger en klunga blekt rosa bebisar på mage, rumpan i vädret, så som spädbarn ser ut när de sover. Eller så som den drunknade treåriga flyktingpojken Alan Kurdi låg på Bodrums strand i fotografen Nilüfer Demirs bild som med chockverkan gick runt världen 2015.

Det är Bea Szenfelds verk ”Station 5” som likt så många av hennes kreationer handklippts i papper, denna gång i svagt rosa nyans. Papperslamellerna som bildar de små kropparna hålls på plats av snören. Trots att tekniken bakom den stiliserade skulpturgruppen så öppet redovisas blir babyillusionen väldigt övertygande – och därigenom väcker den känslor av både ömhet och obehag.